Ketchupeffekten i Västerås

  • PUSHA

Under snart en månads tid har våra kollegor på Loopia haft rejäla e-postproblem. Av hänsyn till mina tidigare kollegor, samt att vi själva givetvis inte är felfria (om än att vi är helt öppna med ev. problem), så har vi valt att inte kommentera detta tidigare.

Tre apor

Enligt Loopia så var ett begränsat antal kunder drabbade, problemen åtgärdades snabbt och ingen e-post gick förlorad. Men vi har sett en något annorlunda bild.

KetchupmannenFörutom upprörda inlägg i bloggar över hela nätet så har vi haft en otroligt stark kundtillströmning den senaste tiden. Med undantag för vissa kampanjer, samt våra fina utmärkelser i tidningarna Internetworld och Råd & Rön, så har vi aldrig tidigare sålt så här bra.

Vi misstänkte rätt så tidigt att det här berodde på Loopias problem och vi förberedde oss därför med ytterligare servrar. Nu har vi kontrollerat de kunder som kommit in till oss den senaste tiden. Resultatet kom inte som en chock.

Närmare 80 % av alla nya kunder hos oss kommer från Loopia.

Det som började med några enstaka kunder har växt till en enorm skara. Vi hör hela tiden från nya kunder, som kommer från Loopia, om hur glada de är över att ha hittat till oss. Många är även förvånade över att det är så enkelt att byta webbhotell.

Även om det är roligt att Loopia delar med sig på detta sätt så är det tragiskt när sådana här problem uppstår. Det sänker dessvärre nivån på hela vår bransch (och ger Jardenberg vatten på kvarn). Vi hoppas att Loopia ska lyckas lösa sina e-postproblem, så att inte fler kunder blir lidande.

Viktigast av allt för oss webbhotell – det här är en varningsklocka. Ingen är felfri, alla måste vi kämpa för att bli bättre. Och när saker inte fungerar som det ska så måste vi informera och kompensera ordentligt. Vi måste bevisa att vi är bäst på att hantera hemsidor och e-post, punkt slut.

Sen skadar det givetvis inte att marknadsföra sig vid rätt tillfället. ;)

  • Pingback: Jonny » Blog Archive » När man inte tänkt klart

  • http://www.lindqvist.com Nikke Lindqvist

    Vatten på sin kvarn har jag hört talas om – men aldrig tidigare eld på kvarnen. Eldkvarn hos Mindpark… Tja. Låter som en hit.

  • http://www.binero.se Jonathan

    Nikke, väl noterat. Har korrigerat det. Otroligt att vi alla, som granskade inlägget, missade det.

  • http://mikaelpersson.blogspot.com Mikael Persson

    Jag skulle inte, trots Loopias problem tänka mig att byta till Binero. Detta pga. att jag har haft Aleborgs som webbhotell en gång i tiden och det bara strulade.

    Det gick inte att ha joomlainstallationer pga. “säkerhetsskäl” sades det. Eller de gick att ha, men du har aldrig full kontroll själv. Utan fick hela tiden be supporten om hjälp. Det är inte hållbart i längden.

  • http://www.rlkonsult.se Ludwig Loh

    Har haft mailproblem hos loopia i ~1 år. Fick nog vid “allvarligt eposthaveri no. 2″ och bytte till binero. Är fullkomligt mållös över den smidiga kontrollpanelen och fullständiga dnshanterings-möjligheterna. Värt att nämnas är också att mailen som vi får hem kommer direkt och inte 1-2 timmar fördröjda…

  • http://www.binero.se Anders

    Mikael -> Jag kommer väl ihåg ärendet, som vi sa till dig då så är våra system uppbyggda så att när man laddar upp filer via PHP så blir Apache ägare och där i uppstår problemet, man kan enkelt via vår kontrollpanel återställa rättigheterna men om man ändrar i sin Joomla installation varje dag och installerar nya moduler osv så självklart blir det tröttsamt att återställa rättigheterna dagligen. Vi håller dock på att se över möjligheten att ändra hur PHP körs i systemen, detta kommer i ske samband med en migrering som vi kommer att berätta om i bloggen kommande veckan.
    Det finns inget perfekt webbhotell tyvärr, teknik kan strula och gör det mer än gärna, jag lider med Loopia och deras problem och jag hoppas att de får ordning på det snart.

  • Jesper E

    Mikael -> Problemen med Apache ägande löser man smidigt med JoomlaXplorer ;)

  • Anna

    Loopias största problem var inte att de hade problem. Det var att de i sin driftsblogg påstod att allt fungerade som det skulle… Först när man försökte ringa supporten insåg man – av den havererade växeln – att man inte var ensam!

    Hade de redan från börjat varit raka och ärliga och medgivit att “just nu är vi helt lamslagna av detta problem – men gör vårt bästa för att rätta till det”, så hade 1) varje kund sluppit ringa till supporten och påpeka att problemen fanns (och medverka till att växeln kraschade) och 2) kunden hade känt större förtroende för att problem SKULLE rättas till.

    Att de sen erbjöd “plåster på såren” i form av ett tillägg på webbutrymmet (ett utrymme man sällan utnyttjar till att börja med) möttes av komplett hån.

    Själv har jag varit återförsäljare åt Loopia i ett antal år (hade från början ett helt “stall” av webbhotell, men eftersom Loopia var “så bra” flyttade jag alla dit), men nu är det slut med det. Jag flyttar alla mina och mina kunders domäner därifrån. Sen om det blir till binero eller någon annanstans, det visar sig…
    Jag har svårt att se att Loopia kan ge mig en ersättning som ändrar min åsikt i det fallet. Då ska de vara rejält kreativa…! (Vilket jag betvivlar)

  • Gabriel

    Detta var ett bra tillfälle för Binero att marknadsföra en “webbhotells kampanj”.
    Och sedan hakade Surftown på..
    Ur business synpunkt så är det extremt bra och jonathan ska ha ett plus för att tänka smart i sådana lägen för att få fler kunder samt öka försäljningen.

    Men utan att vara oartig så vill jag jämföra det som Tyskland och diktaturen under 1930 – 40 talet.
    “Tyskland hade det tufft arbetsmässigt och ekonomiskt och på så vis kunde diktatorn få med sig anhängare”.

    Likaså är det här fast här drar man till sig loopias kunder, när loopia har en svacka. Många tycker nog att detta bara är business och att loopia får skylla sig själv. Men Binero har inte haft det lätt och någon gång kommer Binero att ha en svacka med sina servrar.

    Själv har jag hyrt en VPS för att slippa alla driftstörningar med Binero.
    Men jag kommer fortsätta att ha några domäner kvar hos Binero för att de driftstörningarna Binero har påverkar inte sajterna speciellt mycket då det är så pass lite trafik.

  • http://mikaelpersson.blogspot.com Mikael Persson

    Anders: Det bara ska fungera. Allt, alltid. Det gör Manufrog.
    Jesper E : manska inte behöva det, det är min poäng.
    Säkerhet som gör att kunden inte kan handha sina hemsidor är ingen bra säkerhet.

    Att Binero, med Jonathan i spetsen går ut i media och mer eller mindre smutskastar Jonathans tidigare arbetsgivare ser inget bra ut.

  • http://www.binero.se Jonathan

    Mikael, om du läser artikeln på IDG så ser du hur jag hyllar kompetensen hos personalen på Loopia. Det enda jag ifrågasatte var deras påståenden om att ingen e-post har gått förlorad. Vi har nämligen sett tydliga tecken på det rakt motsatta. Om sanningen är detsamma som smutskastning, så visst.

  • Nisse

    Jag svarade på mail från en leverantör som har sin sida/mail hos Loopia och fick tillbaka dessa med svaret prermanent error så visst har de förlorat epost.

  • Per

    Jag håller nu på att flytta in hos Binero. Jag flyr Loopia. De är galna. Jag förstår inte för mitt liv hur de tror att de ska gå iland med att reparera all badwill mejlproblemet förorsakat kunderna.

    Jag har under en tid använt och uppgivit min Gmail-adress. Detta har varit pinsamt och på direkta frågor om varför jag använder Gmail, har jag naturligtvis varit tvungen att svara sanningsenligt. Min (före detta) leverantör är helt inkompetent. Jag vet också att post – ganska mycket som jag bedömer det – har försvunnit eftersom jag haft ett script på en annan server som mejlat mig själv en gång i timmen. Antingen har posten aldrig kommit fram eller så har den anlänt upp till tolv timmar försenad. Därefter har det i praktiken inte varit möjligt att komma åt mejlen eftersom Loopias servrar tajmar ut:-(
    Jag är otroligt arg över denna MISSÄR!

    Att jag valde Binero var lätt. Jag tog fram ett av mina gamla nummer av Råd & Rön och kollade in deras test av webbhotel. Utmärkt betyg. Dessutom kunde jag ju laborera och testa Bineros tjänster innan jag bestämde mig för att flytta till just Binero. En möjlighet som är mycket mycket bra. Ingen risk att köpa en gris i säcken med andra ord.

    Jag hoppas nu att jag aldrig mer behöver uppleva de hemska problem jag utsatts för hos Loopia. Jag väntar fortfarande (Loopia påstår att “all systems go” vilket inte är sant) på att deras mejlserver ska vakna så att jag once for all kan migrera min IMAP-kataloger till Binero.

    Gud sig förbarme… :-(


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.