Get a Mac, anno -96

  • PUSHA

Om det är något som Apple är bra på (förutom datorer, operativsystem, musikspelare, telefoner etc etc) så är det marknadsföring. Deras produkter och tjänster brukar både föregås och följas av en enorm hysteri och deras reklamfilmer är något i särklass.

En serie med reklamfilmer som Apple har kört rätt så länge heter Get a Mac. Det är två personer som gestaltar en PC respektive en Mac. Konceptet är roligt och fräckt, men knappast en originell idé.

Get a Mac

September -96 publicerade tidningen MacAddict en artikel som jämförde en PC och en Mac, med två personer som gestaltade respektive dator. Även om det är mer än 10 år sedan så känns konceptet igen hos Apple idag.

Get a Mac 1996

Det roligaste med detta är ändå den lilla kommentaren om Mac-killens utseende i annonsen från -96. Personen han liknar har nämligen allierat sig med Microsoft och medverkar i deras reklamfilm (som, precis som Get a Mac, är tänkt att bli en följetong).

  • http://www.xoda.se/nyheter Mattias Wirf

    Microsoftreklamen suger verkligen, förstår inte hur Seinfeld kunde ställa upp på det där. Någon annanstans läster jag kommentaren att serien Seinfeld hade Apple-datorer återkommande i rutan som rekvisita… kan det stämma? Kanske Seinfeld är “behind enemy lines” ;)

  • http://commecicommeca.se Johan Bergman

    Jepp, i Seinfeld-serien användes det macar. Ett exempel:
    http://gawker.com/5039828/mac+loving-seinfeld-endorsing-microsoft-for-10-million


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.