Så byter du webbhotell till Binero (uppdaterad)

  • PUSHA

För några år sedan var merparten av våra nya kunder även helt nybörjare på domännamn och webbhotell. Numera kommer allt flera istället från andra leverantörer.

Här kommer vi att förklara hur man gör för att enkelt byta webbhotell. Har du fler frågor så får du gärna kontakta supporten och även påpeka det så uppdaterar vi texten. (Erik 2011-06-28).

När man ska byta webbhotell så kan man använda sig av följande checklista.

  1. Kontrollera nuvarande avtal och tjänster.
    Vissa leverantörer har något som kallas för negativ avtalsbindning, vilket inte är tillåtet enligt svensk lag (så stå på dig om ditt avtal har förlängts utan ditt medgivande). Se till att du har koll på detta och vet hur du ska avsluta dina tjänster.
  2. Beställ ett webbpaket.
    När du har lagt en beställning på vår hemsida så aktiverar vi ditt konto och levererar användaruppgifter till dig via e-post inom 15 minuter. Med dessa uppgifter kommer du in i vår kontrollpanel, där du hanterar alla dina tjänster hos oss.
  3. Lägg upp din hemsida.
    Du lägger enklast upp din hemsida med hjälp av ett FTP-program, antingen via SFTP eller FTP. Om du inte har din hemsida på din dator så kan du ladda ner den från ditt nuvarande webbhotell, för att därefter ladda upp den hos oss. Det finns även lite saker att tänka på när det gäller flytt av databaser som export och import (här kan du ta hjälp av supporten om du har frågor).
  4. Lägg upp dina e-postadresser.
    Genom vår kontrollpanel skapar du de e-postadresser som du vill ha. Du väljer själv adresser och lösenord och om du känner dig vilsen i Outlook, Thunderbird eller Mail så har vi manualer som kan hjälpa dig på traven i vår supportsektion. Det är likaså möjligt att ganska enkelt flytta e-postmeddelanden från en annan leverantör till oss.
  5. Kontrollera din hemsida hos oss.
    Innan du pekar om, eller överför, din domän till oss så kan du kontrollera att din hemsida fungerar ordentligt. Det gör du genom att använda våran preview-adress som du hittar i vår kontrollpanel. Testa gärna att klicka dig runt på hemsidan också.
  6. Peka om/överför domänen.
    Beroende på vad man har för typ av domän så varierar tillvägagångssättet för en överföring , ompekning sker antingen genom att du ändrar innehållet i dem nuvarande namnservrarna för din domän alternativt att du byter till våra namnservrar (fem stycken för redundans: ns3.binero.se, ns4.binero.se, ns5.binero.se, ns6.binero.se, ns7.binero.se ). Namnserverbytet tar 24-48 timmar från det att du gör det tills det nåt ut till alla namnservrar. Om du har några frågor om detta så hjälper vi gärna till på registry@binero.se. Det finns också en generell beskrivning längre ner i guiden.
  7. Avsluta avtalet och tjänsterna hos din tidigare leverantör.
    När allt är frid och fröjd hos oss (vilket man lätt kan få intrycket av från våra referenser :) ) så kan du avsluta tjänsterna hos din tidigare leverantör. Genom att göra det först efter bytet så riskerar du ingen nedtid under ompekningen till oss.

Svårare än så är det faktiskt inte att byta webbhotell. Sök gärna här i bloggen efter tips när du startar upp. Vi har one-click installation av de vanligaste applikationerna, en WordPress-skola med filmer osv.

Så här går du tillväga för att överföra en domän från en annan leverantör till oss.

  1. Hämta kod och lås upp domän hos nuvarande leverantör
    Kontakta nuvarande leverantör och be denna låsa upp domänen samt förse dig med en auktoriseringskod (eng, auth code, auth-info code, epp code). Många leverantörer erbjuder denna möjlighet genom ett webbgränssnitt. (domänlåsning gäller dock inte för .SE domäner)
  2. Starta transfer av domänen
    Logga in i vår kontrollpanel och gå in under “Domännamn” > “Överför domännamn“. Där anger du din domän samt vilken toppdomän det är, exempelvis .se,  och sedan auktoriseringskod för att påbörja överföringen.
  3. Bekräfta transfern.
    Ett e-postmeddelande kommer därefter att skickas ut till den e-postadress som är angiven som kontaktadress för domänen. Detta e-postmeddelande innehåller instruktioner som måste följas för att överföringen ska gå igenom (detta gäller dock inte .SE domäner som överförs direkt när du lägger in koden).
  4. Se status på transfern.
    Medan överföringen pågår kan du se nuvarande status under Domännamn – Status på överföring.
  5. Peka om domänen.
    När överföringen är klar kan du peka om domänen till våra namnservrar under Domännamn – Byt namnservrar. Om det är en .se-domän så kommer du få en faktura när det är dags för förnyelse, om det är någon annan toppdomän så kommer en faktura för transfern att komma inom kort. Värt att veta är att fakturan måste betalas men att pengarna faktiskt används till att förlänga domänen med ytterligare ett år. Så om du har 2 år kvar till förfallodatum på domännamnet så kommer det förlängas med ytterligare ett år.

* Om du skall transferera .EU eller .NU domäner till ditt konto så ber vi dig kontakta registry@binero.se

Tycker du att något saknas i checklistan? Eller är något oklart? Dela gärna med dig av dina egna erfarenheter från byten av webbhotell här. Även IDG har en guide som beskriver hur du byter webbhotell. Du finner den här.

  • http://www.fotbollsfilmer.se Emil

    Vet inte om det står på någon av länkarna i inlägget men en viktig sak som iaf sparar en del knölande är ju att även föra över så ni fakturerar domänavgiften fortsättningsvis så man slipper få massa domänfakturor från ett annat bolag än er… Fast det kanske bara är jag som tycker det är jobbigt? :)

  • http://www.binero.se Jonathan

    Emil, det är helt rätt. Det du tänker på är en sk. domänöverföring (eller transfer) och det länkas till i blogginlägget. Du är inte ensam om att uppskatta det :)

  • http://www.geiser.se Kristoffer Geiser

    Trevligt trevligt

  • Lars

    Kontrollpanelen under utveckling står det det när jag försöker logga in. Stämmer det?

  • Lars

    Jag har tänkt fel där ovan. Kan radera meddelandet ovan och detta.

    Keep up the good job :)

  • http://www.mattiasgustafsson.se Mattias Gustafsson

    Väldigt trevligt!

    Negativ avtalsbindning är sådant som ett bolag, som rimmar på Boopia, kör med?
    Tror jag drabbas ganska hårt av hutlösa priser från detta Boopia.

    Men är man dum så får man väl lida pin. (:

  • http://jedisthlm.com Jens Wedin

    Beskriv hur man gör på ett enkelt sett när man har IMAP konto hos en leverantör och vill ha det hos er fast att mailen finns kvar.

  • http://www.lemeno.se Poyan

    Bra genomgång!

    Jag är en av de som bytt från Loopia till Binero nyligen.

    Tänkte bara anmärka på något som jag såg nu.

    I välkomstmejlet med kontouppgifterna står det

    Binero AB
    Pipers väg 165
    170 73 Solna

    men i fakturamejlet står det

    Binero AB
    Finlandsgatan 12
    164 74 Kista

    Vet inte om det är med flit eller inte, men det ger ett lätt ostadigt intryck.

    Vänliga hälsningar,
    Poyan

  • http://www.binero.se Jonathan

    Jens, den sista länken (till vår wiki) under punkt 4 beskriver precis hur man flyttar e-postmeddelanden (med IMAP) mellan två leverantörer.
    Poyan, tack för informationen. Det är tryckfelsnisse som har varit framme, vi fixar detta på stört.

  • Eric

    Kanske lite off-topic, men jag vill uppmärksamma följande blogginlägg (http://www.backendmedia.se/2008/11/03/sa-ska-ett-inloggningsformular-se-ut/) om hur ett inloggingsformulär bör se ut. Här nämner skribenten er som ett exempel på hur det INTE bör se ut samt ett exempel från komplett.se:

    “Nackdelen med Kompletts lösning är däremot att man måste klicka på en länk för att komma till inloggningssidan. Den borde vara synlig direkt på startsidan. Binero har samma problem, men har en egen lösning som ligger i ett eget lager precis som Nationalencyklopedin, och den fungerar lika illa.”

    De i skrivande stund två kommentarer som har skrivits är båda värda att läsa, speciellt denna av “silfver”:

    “Bineros login suger både på webbposten och kontrollpanelen. I Opera måste jag alltid fylla i uppgifterna två gånger. Nån jobbig bugg jag inte orkat bry mig om.”

    Personligen kan jag hålla stort sätt med skrivbenten, men att ni har haft så här rätt länge nu förvånar mig eftersom att det har kommit tidigare kritik om just detta problem. Speciellt det faktum att de inloggningsuppgifter man har tryckt in i “snabbformuläret” sparas inte och således inte bara kan klicka på “logga in”.

    Några kommentarer?

  • Eric

    Sedan glömde jag att fråga, hur ställer ni er till att upprätta ett diskussionsforum? För att ta upp både denna och föregående fråga i ett blogginlägg som inte har med saken att göra känns uttryckligen ganska dumt.

    Om ni svarar i stil med “det går alltid att maila till vår kundservice” så kan jag berätta om min lilla historia när jag första gången kontaktade er support. När jag kontaktade er första gången så var jag på jakt efter ett nytt webbhotell efter det att mitt gamla webbhotell “slutade fungera” (lång historia). Vid den här tiden var jag rätt osäker på vilket webbhotell jag skulle välja och skulle kontakta er med ett par frågor. Ett av dessa frågor var om hur man gjorde för att få att php5 att fungera på kontot. Detta frågade jag eftersom att vid den här tidpunkten så stod det på hemsidan att de erbjöd både php 4 och 5. Om jag inte minns helt galet så blev svaret i still med “Vi erbjuder bara php5, att det står på hemsidan är beklagligt. Vi har påpekat detta för den som sköter om hemsidan, men det har fallit mellan stolarna.”

    Det jag vill ha sagt med detta exempel är att visst går det säkert bra att skicka in feedback till er kundservice, men risken att “det faller mellan stolarna” blir betydligt mindre eftersom att man kan bli påmind om detta stort sätt varje gång man loggar in på ett publikt medium. Att jag föreslår ett diskussionsforum är för att det är perfekt för er öppna profil. Dock kan man ifrågasätta detta i och med att ni måste godkänna blogginlägg, men det förmodar jag är för att slippa all spam. Därför är återigen ett forum väldigt bra för att man då kan bestämma att enbart medlemmar får skriva i forumet.

    Vad säger ni?

    Slutligen vill jag säga att ni är det bästa webbhotell jag har haft hittills, att exempelvis publicera era städrutiner är något företag bör göra om de vill kalla sig öppna. Dock vill jag med dessa två blogginlägg (ursäkta) säga att även om ni förmodligen är Sveriges bästa webbhotell finns det utrymme för förbättringar.

  • http://www.binero.se Jonathan

    Eric, vi har sett det blogginlägg du hänvisar till tidigare. Det stämmer att vår inloggningssida inte är optimal med alla webbläsare, men den kommer att bytas ut i samband med introduktionen av vårt nya system (som närmar sig med stormsteg). När det gäller forumet så har vi haft ett sådant tidigare, under Aleborg-tiden, och även om det hade vissa fördelar så känner vi ändå att vi vill fokusera vår (publika) kommunikation på vår blogg och wiki. Annars blir det helt enkelt alltför splittrat och svårt för våra kunder att hitta svar till sina frågor.

  • Eric

    Men gör “feedback-avdelning” i wikin eller i bloggen. Annars kan man göra som Ubuntu en sida där man postar in förslag och sedan får besökarna rösta vilka de tycker är bäst och så vis kan man få en översikt på vilket/vilka önskemål som bör infrias först. Nu har jag inte länken till den sidan, men antagligen vet ni vad jag menar eller så framgår det av beskrivningen.

  • http://www.binero.se Jonathan

    Eric, det är ett intressant förslag, som vi får ta oss en funderare över. Stort tack för dina kommentarer!

  • Pingback: Loopia: “Ursäkta, vi gjorde fel” | Sennbrink Konsult - Hjälp med WordPress()

  • http://www.aspered.info Olle Jonsson

    Hej, jag letar förtvivlat efter info om Binero har någon variant på sitebuilder ( demo som jag kan prova ) samt även en kalender. Jag testade den sitebuilder som Surftown har och det funkade hyffsat bra. I dagsläget tvingas jag att välja kalendrar från Google och via bädda in dom i våra sidor. Jag vill kunna ha det så att vår idrottsförenings tränare har skrivrättigheter och spelarna läsrättigheter i dessa kallendrar. De kalendrar som jag har från Google trillar ned en halv webbsida ( WinXP och IE ) medans dom på macarnas samtliga webbläsare hamnar alldeles perfekt uppe i framen. ( WinXP och Safari ser snyggt ut ). Om sitebuilder och kalendrar INTE finns att tillgå hos Binero så påverkar det mitt beslut om att bli kund hos er, kanske inte nödvändigtvis negativt men en extra funderare lär jag nog behöva ta mig då.

    Mvh,
    Olle Jonsson

  • http://www.binero.se Kjetil

    Hej Olle,

    Tyvärr så har vi inte Sitebuilder installerat, dels på grund av att vi lägger fulla ansvaret på våra kunder för att bygga deras hemsidor, ett webbhotell är jo bara en plats på nätet man kan lägga upp sin hemsida, vi tillhandahåller alltså utrymme, trafik och tjänster såsom e-post sedan support med detta då.

    Däremot så har vi något som heter Installatron under vår FreeBSD / Linux plattform, där kan man installera färdiga lösningar såsom WordPress, Joomla, Drupal m.m. och till dessa applikationer så finns det även färdiga teman för att ladda ner på nätet som man kan använda. Men hur man går till väga för att installera t ex. WordPress kan man kolla här lite på: http://www.binero.se/wiki/index.php?title=F%C3%A4rdiga_L%C3%B6sningar#Installera_Wordpress_genom_kontrollpanelen

    Men du eftersökte även kalender och det kan man enkelt installera som en modul till Joomla, den finns att ladda ner här: http://extensions.joomla.org/component/option,com_mtree/task,viewlink/link_id,95/Itemid,35/

    Sedan i fall du vill ha lite idéer kring olika teman för Joomla kan du kolla här: http://www.joomla-themes.co.uk/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=23&Itemid=34

    Men annars, om du känner att Sitebuilder är ett måste så får jag önska dig lycka till att leta ett bra webbhotell för dina ändamål.

  • Pingback: Nu bor sennbrink.se hos Binero | Sennbrink Konsult()

  • Pingback: Solen skiner i Västerås | Sennbrink Konsult()

  • Pingback: Loopia: “Ursäkta, vi gjorde fel” | Sennbrink Konsult()

  • Pingback: Binero - bäst på domännamn, vänligast på webbhotell » Blog Archive » Hur man byter till Binero, Sveriges bästa webbhotell()

  • Anders

    Hej,

    Sitter med ett parkerat domän på Loopia, Detta skull ja gnu vilja använda på en webbserver, men lagom diskutrymme. och funderar på att placera det på Binero som värd.

    Men ser i bloggen här att flera haft problem med att flytta sitt domän namn från Loopia.

    jag undrar då vad för problem jag kommer få och hur man kommer förbi dem?

    Tack!! trevligt med denna öppna blogg:)

  • http://www.binero.se Melker

    Hej Anders,

    Normalt sett är det inga större problem att flytta domännamn.
    Det finns egentligen två fallgropar i huvudsak.
    1. Om man gör en transfer tar denna upp till 10 dagar och under denna tid kan man inte byta namnservers.
    2. Byte av namnservers tar upp till 48 timmar och under denna tid pekar mail och webb både till det nya och gamla webbhotellet.
    I övrigt är det inga större problem. Har du dessutom en domän som i dagsläget bara är parkerad är det inga större problem med att t.ex. mail hamnar på två ställen.

  • mattias vinberg

    Frågan är ju istället vad klarar binero av i trafik, utrymme och tiden då allt fungerar ? En enkel hemsida kan ju lätt dra ett par hundra gig i trafik i månaden…

  • http://www.binero.se Erik

    Hej Mattias,
    Tack för din fråga. De trafik- och utrymmesresurser som finns i Bineros paket växer stadigt och framgår tydligt både på vår förstasida http://www.binero.se och webbhotellssidan http://www.binero.se/webbhotell, mer kan dessutom köpas till vid behov: http://www.binero.se/webbhotell/extratjanster. Bineros upptid/tillgänglighet bevakas av en extern tjänst på en extern hemsida, så att du som kund alltid kan kolla både den och status på just dina servrar: http://www.binerodrift.se/
    Vänliga hälsningar,
    Erik, Binero

  • http://www.webbhotellen.nu Webbhotellen.nu

    Bra lista/guide! Blir en länk till denna.

  • http://www.onlajn.se Mattias

    Binero verkar bra! Kommer antagligen flytta min sajt till er snart. Har tyvärr mitt konto hos one.com bundet i flera månader till.

    Är oerhört missnöjd med hur one.com skött sig på sistone. Min sajt är nere minst en gång per dag, kortare eller längre perioder, samma sak gäller min mail och så har det varit i flera veckor nu. Supporten gör ingenting! Nu har de bränt sina broar.

    Kommer strax!

  • http://www.binero.se Erik

    Hej Mattias,
    Du är varmt välkommen och vi är övertygade om att kunna erbjuda dig en betydligt bättre support, tjänst och stabilitet.
    Vänliga hälsningar,
    Erik

  • http://www.onlajn.se Onlajn Magasinet

    En ypperlig anledning till att byta från One till Binero:
    http://www.pusha.se/oproffsigt-bemotade-fran-one-com

  • Pingback: 9600 domäner reggade – Varmt välkomna! | Binero - bäst på domännamn, vänligast på webbhotell()

  • Bb

    Hej! Nu när Loopia har chockhöjt .nu domänpriset tänker jag flytta över dessa till er men jag måste veta om ni kommer att ha priset 99 kr eller ska följa Loopias fotspår.
    Sedan så undrar jag om det innebär någon extra transferkostnad för att flytta från loopia till er!

    MVH
    /David

  • http://blogg.binero.se Binero

    Hej David,
    Vi har inga planer på att höja priset. Vi kan dock inte transferera .nu för nya kunder eller kunder i vårt 2.0-system just nu, något vi jobbar på att lösa. För existerande kunder i 1.0 (kundnummer börjar med annat än 1) så fungerar det.

    Kostnaden för transfer av .nu från annat webbhotell är 199 kr, premiumdomäner (1-3 tecken) stöds ej. Ref: http://www.binero.se/doman
    Mvh,
    Erik

  • Pingback: Flytthjälpen - din gratis flyttfirma till ett bättre webbhotell()


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.