Simons SEO-tips: 10 tekniska tips för din sajt

  • PUSHA

När vi nu går vidare i stegen för SEO här under min bloggserie på Binero är det dags att skriva lite om saker som du bör tänka på rent tekniskt när du ska bygga sajten. Vissa saker tog jag upp i ett inlägg i november förra året, men det är dags att utveckla detta lite mer.

Jag märker ofta att många helt glömmer bort sök rent tekniskt, i synnerhet om man har WordPress för “WP är ju redan perfekt sökoptimerat” – vilket är en stor lögn. WordPress och andra CMS-verktyg är bra men det är samtidigt så att många CMS-verktyg  inte är perfekt optimerade från start utan det kräver att man själv modifierar och fixar det själv.

Så just därför har jag gjort följande lista som förhoppningsvis kommer att hjälpa er…

10 tekniska SEO-tips när du bygger din sajt

1. Titel-taggen regerar!

Titeltaggen är din absolut bästa vän och har ända sedan sökmotorernas intåg under slutet av 90-talet varit den absolut viktigaste taggen när det gäller sökmotoroptimering. Det är den blåa text du ser när du söker på Google och som du även får när du bokmärker din sida. En bra regel att utgå ifrån som standard är att koda så att det blir:

Den specifika sidans titel – Din sajts namn

2. META Description

Det finns en viss felaktig tro att META Description enbart används för sök, men det stämmer faktiskt inte – utan det är en lång rad andra tjänster förutom sökmotorer som Google som använder sig av denna META description.

Det tydligaste exemplet är Facebook där den text som hämtas upp är din META-description samt din titel som jag just beskrev under punkt 1:






Precis som vid titeln rekommenderar jag att om du har WordPress installerar All in One SEO Pack eller HeadSpace2 vilket är min personliga favorit.

3. Optimera dina rubriker

Se alltid till att så att dina rubriker är korrekt satta på din sajt med H1,H2,H3 osv.. Detta enligt den väldigt enkla regeln:

  • H1 = Huvudrubrubriken på den specifika sidan
  • H2 = Underrubrik/er på den specifika sidan
  • H3 = Underrurik igen
  • osv.

Det här missar många på sajter, och i synnerhet bloggar då den enskilda posten fortfarande har Företagsnamnet som huvudrubrik – då det istället bör vara den givna sidans namn.

4. Sitemap.xml

Sitemap.xml är ett protokoll som säger till sökmotorn vilka sidor du har på din sajt med URL, hur ofta de uppdateras och när det senast uppdaterades. Det här är någonting som möjliggör en mycket snabbare indexering om man lagt till den för Google. Exempelvis Till WordPress finns det ett väldigt bra plugin som heter Google Sitemap Generator som jag rekommenderar att använda.

5. Skit i META Keywords

META keywords ger ingen effekt längre när det gäller SEO.

Så kort och gott – skit i dem helt!

6. Använd canonical-taggen

Det här är en tagg som inte många känner till men den är lysande för att säga till sökmotorerna vilken sida som egentligen gäller. Den är dessutom helt supernkel att lägga in: det är bara en enkel tagg som du lägger in i toppen av varje sida där du även skriver in URL:en för den sida som ska gälla.

Varför är det här då viktigt?

Låt säga att du annonserar eller har flera olika varianter av canonical-taggen? Vi kan ta Googles egna “Swedish fish”-exempel:

Den korrekta sidan ligger på följande URL:

  • http://www.example.com/product.php?item=swedish-fish

Men kan även dyka upp som under en kategori:

  • http://www.example.com/product.php?item=swedish-fish&category=gummy-candy

7. URL-struktur

Tänk er att du ska ringa till din mamma och förklara vilken fantastisk hyllningsartikel du skrivit om henne vad väljer du:

  • “Hej Mamma, du får gå och läsa på www.johanprivat.se/index.php?category=allmaent&article=19″
  • “Hej Mamma, du får gå och läsa på www.johanprivat.se/mammarockar/

Genom att möjliggöra en bra URL-struktur gör du det lättare för användare och sökmotorer. Du behöver alltså “Mamma-URL:er” som du kan använda dig av.

8. Använd Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools är ett väldigt underskattat verktyg från Google där du får reda på saker så som:

  • Hur många sidor från sitemap.xml som indexeras
  • Hur många prenumererar på bloggen via RSS
  • hur många länkar har din sajt till sig enligt Google
  • Har Google några problem med att indexera sidan?
  • Hur snabbt laddar Google din sida?
  • Vad är din genomsnittliga placering på Google på olika söktermer?
  • Mycket, mycket mer…

Att installera Google Webmaster Tools är busenkelt. Det är bara att logga in och lägga till din sajt – därefter lägger du in en liten kod i HTML eller som en enkel fil på din server. Det är enklare än du tror.

Mer om Google Webmaster Tools och andra Google-verktyg du verkligen bör använda i en kommande bloggpost.

9. Skapa en tydlig intern länkstruktur

Det här kan låta väldigt givet, men det är ack så viktigt att du har en naturlig och tydlig intern länkstruktur. Tänk gärna på att länka i text till andra relevanta sidor och bloggposter och dra dig inte för att länka internt – det är någonting som både användare och sökmotorer gillar.

Har du en blogg är relaterade inlägg alltid bra, för det ger både sökmotorerna och användarna någonting relaterat och bra. Själv använder jag mig av YARPP som WordPressplugin men det finns en uppsjö du kan använda dig av.

10. Page-Speed är en viktig faktor

Sidans hastighet är en av flera hundra variabler när det gäller sökmotoroptimering som det framöver kommer läggas mer vikt på. Själv har jag varit riktigt dålig med detta på min egen blogg (Joinsimon.se). Där finns det en rad olika JavaScript, CSS-filer och annat som gör att sidan från Googles sida känns tung – ni kan själv se hur jag enligt Yahoo har det fina betyget E här:










Det enklaste sättet att optimera din sidas laddningstid är att installera Firefox-pluginet Firebug och lägga in insticket YSlow från Yahoo. Där för du direkt tips på vad du bör göra för att förbättra sidans laddningstid.

Som tillägg för er WordPress-användare kan jag även rekommendera WP Smush It som automatiskt gör dina bilder mindre i kb-storlek utan att försämra kvaliteten ett dugg.

Det här var några viktiga SEO-tips rörande teknik som jag hoppas att alla kan dra nytta av så här till helgen :).

  • http://www.jarnesjo.net Nicklas Jarnesjö

    Mycket bra bloggpost som är skrivet i ett bra och lättförståligt språk och hands-on.
    Det fattas nog ett ord i vad “WP Smush it” gör för något.

    Keep up the good work!

  • Vyjer

    Tack för tipsen! Canonical och Page-Speed var nytt för mig.

  • http://www.intomethod.com Erik Karlsson

    SEO-tips är alltid bra, tack för artikeln.

    Google Page Speed är också en bra Firebug-plugin. Ett alternativ eller komplement till YSlow, i princip utvärderar dom samma saker men kan ge lite olika resultat – därför brukar jag själv använda båda.

  • http://www.qn2.se Quid

    Riktigt bra tips, uppskattas verkligen! Tack Simon och Binero!

  • http://www.binero.se Melker

    @Niklas: Tack, det är nu uppdaterat.

  • Mathias

    Jättetack för din medverkan, Simon! Jobbar på att knåpa ihop en sida i wordpress men har installerat o petat lite med “SEO Ultimate”. Bör jag byta?

  • http://www.igor.pavlic.se/ Igor

    Hej Simon,

    Tack för ett bra inlägg! Jag känner mig rätt bekant med SEO, men “6. Använd canonical-taggen” och “10. Page-Speed är en viktig faktor” var mycket nyttigt för mig! Uppskattar din och Bineros iniativ, bra jobbat.

  • Magnus

    Tack, bra artikel! :)

  • Pingback: Simons SEO-tips @Binero: gratisverktyg för dig del 2 | Binero - bäst på domännamn, vänligast på webbhotell()

  • Pingback: En massa SEO-tips på Binero | Joinsimon.se()

  • http://www.erikbergman.se Erik

    Canoncial var något helt nytt för mig. Mycket bra! Tack!

  • Tommie

    “Det här missar många på sajter, och i synnerhet bloggar då den enskilda posten fortfarande har Företagsnamnet som huvudrubrik – då det istället bör vara den givna sidans namn.”

    Ja, precis det här misstaget gör denna blog om ni kollar på källkoden. :)

  • Anonym

    Hej Tommie,
    Tack för ditt påpekande – det är en pedagogisk hjälp för oss. Vi fokuserar dock på att försöka fortsätta vara Sveriges bästa webbhotell i två år till i första hand, och tillåter oss att synda vad gäller att följa egna råd i andra sammanhang. (Denna sida är ändrad).
    Vänliga hälsningar,
    Erik
    Binero

  • Pingback: Artiklar om sökoptimering | Sökmotoroptimering (SEO)()


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.