“Skype makes you cry, Facebook doesn’t” – SIME2010, dag 1

  • PUSHA

Årets SIME, Scandinavian Interactive Media Event, intar Stockholm, ett internationellt tvådagars event med digital kunskap, digitala affärer och möjligheter. 2009 gjorde de bra ifrån sig, vi på Binero är nyfikna på om arrangören Ola Ahlvarssons gäng nu lyckas ännu bättre.

Vi hör med några gurus – Gowallas Josh Williams, Stefana Broadbent och Angry Birds Peter Vesterback – om what’s flamin’ hot and what’s not.

En av de talare som presenteras idag har varit Gowallas Josh Williams (ovan). Josh belyser att intresset för lägesbaserade tjänster, “in-checkningar” är stort. Dock räcker det inte med att checka in, då det råder inflation i in-checknings tjänster idag två år efter att de drog igång, dels av konkurrenter, men även av liknande tjänster, där man kan checka in t.ex. till böcker istället för ställen. Lägesbaserade tjänster måste skapa ett mervärde där man tillsammans med andra funktioner bygger och löser uppgifter, nya lösningar som är meningsfulla.

Dr Stefana Broadbent. Världsberömd forskare som spenderat de senaste 20 åren på att studera hur folk använder teknik till dagligdags och Ted-talare:

What is meaningful to think about today when it comes to communication?
- The really important relationships are the core ones, we are still in a situation where we maintain those core meaningful relationships. And that pushes the sales of phones and people walking 5 stairs if you forget your phone. Devices makes people feel more secure. If people are cut from core relationsships through devices being lost or taken people feel genuinely unhappy.

- I have seen people with tears in their eyes with Skype, but not Facebook. Just look at people talking with their mother everynight.

What is your advice to people on creating meaningful services online?
- Please think beyond the techie, twittery community. 90 % of humanity has a more low tech everyday life. Its easy being sophisticated, but you need to look at daily life, the everyday usage. Try looking, and really looking at what people do, like daily routines…

- Looking at evolution, its all about core relationships, where it creates meaning and contact within your core circle, all ideas based on serving those needs have potential.

Angry Birds – Peter Vesterbacka. Angry Bird är ett spel som fullkomligt exploderat och blivit ett av de största och mest nedladdade spelen i App-store på väldigt kort tid.

Hur kom det till? hur blev Angry Birds det så stort?
- En kombination av många saker, men en viktig sak är att spelet är byggt för upplevelsen av touch devices, och inte portat över från webben. Folk tycker verkligen om grisarna, och fåglarna, just för att de är arga och inte så förutsägbart gulliga. Precis som Pixar, så satsar vi mycket på character development. Både fåglarna och grisarna, har personlighet, något att man kan relatera till. De är inte hjältar, de är bara arga utan att behöva ursäkta sig, lite mer nyanserat.

- Vi bryr oss mycket om våra fans, genom alla sociala kanaler som går. Det är en medveten och given strategi, ett sätt att jobba på, egentligen inget vi lagt till utan det finns i vår kultur. Det kostar pengar att anställa folk för det, men det är värt det, vi har inte råd att inte göra det. Vi vill ju veta vad våra fans tycker om Angry Birds och det ju så pass lätt att göra det idag, så det finns ingen orsak till att inte ha konversationen. Ganska givet egentligen, det vore ju oartigt att inte svara någon i verkligheten, så varför bete sig så på nätet.

Vad skulle du rekommendera någon som vill starta spel idag med alla dagens möjligheter?
- En viktig sak att komma ihåg, för varje Angry Bird, så finns det 10 000 ikke Angry Birds. Bara ett spel kan vara bäst åt gången, men givetvis man måste ha ett mål och det måste vara tydliga mål. Börja med att vara bäst inom en viss marknad, exempelvis Finland, eller inom en genre. Skapa delmål, du behöver inte vara först i USA över en natt.

- “Ship stuff faster”, det behöver inte vara perfekt, du kan uppdatera. Vi uppdaterar var fjärde vecka, stor kostnad, men en väldigt liten kostnad att i förhållande till att låta bli. Uppdateringar är en del av en långsiktigt bra strategi då den stöder nyhetsvärdet, fans förväntar sig det, och det blir en word of mouth när en fin release som är baserad på deras behov träffar rätt. Min favorit sökning (på twitter) är “angry birds + hour” du får massor av roligt. Vi testar och får upp – “I bet my wife just spent hours on playing angry birds.”

Peter är också grundare av konferensen Slush, och första Mobile Monday.

Bilder: Bisonblogg, heidiharman.com


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.