Svar på era frågor om SEO – del 1

  • PUSHA

Då var det dags att presentera alla svar på de frågor jag fick i Binero-uppmaningen till frågor om SEO och sociala medier. Det kom in en hel del frågor när jag frågade om SEO och många av frågorna var väldigt breda och även specifika och vissa av dem var även avancerade frågor vilket är riktigt kul!

Utav den anledningen har jag valt att dela upp detta i två olika delar – just för att göra det rättvist för de som frågat att de får djupa och genomgående svar.

Så här kommer svaren – det finns förhoppningsvis någonting för alla att lära sig av här! ;)

Svar på era frågor om SEO – del 1

Jonathan Hellman frågar:

Är det något skillnad i länkkraft gällande en svensk PR7 sajt eller en amerikansk PR7 sajt, där båda länkar till en svensk sajt?

Simon svarar: För det första – Google Toolbar PageRank är en grön bar och ingenting annat. Det är någonting som Google visar upp men det är ingenting du kan förlita dig på alls, och oftast blir det väldigt felaktigt. Det finns många verktyg ute som bättre kan analysera länkkraft än Googles Toolbar.

Men för att svara på din fråga och utgå från att de är likvärdiga sajter rörande länkkraft så är det oftast bättre med att få länkar från en svensk sajt till svensk sajt. Inte för att det är dåligt att få länkar från den internationella men sökmotorer kollar på relevans där språk är en faktor då innehållet då kommer stämma bättre överens med det innehåll du själv har på sidan.

Jonathan Hellman frågar:

Vad är din åsikt om att kommentera bloggar och artiklar på tidningar (tex amalia.se) – ger det någon SEO-kraft eller klassar du det som spam? Är det här något du gör när du bygger länkar?

Simon svarar: Nej, nej och åter nej! Jag har aldrig kommenterat på bloggar enbart i syfte att få en eventuell länkkraft. Det finns flera olika anledningar till varför jag väljer att inte göra det och varför jag rekommenderar att inte göra det

  • I de flesta fall har bloggarnas kommentarer rel=”nofollow” vilket gör att sökmotorer inte följer detta.
  • Även om det inte skulle vara någon nofollow är det svårt att få in en bra relevans i en bloggkommentar.
  • Du retar ofta upp bloggaren om det inte är en bra kommentar. Vill du få fler fina länkar från bloggare framöver som är satta i en brödtext så är det inte bra att sätta och spamma det.
  • Sökmotorer som Google har bättre koll på vad kommentarlänkar än vad man tror.
  • Det tar tid. I vissa fall kanske detta kan fungera men tänk då på hur mycket tid det här tar och ifall det är värt i SEO-syfte? Jag anser att det inte är det. För en tiden du lägger ned på att kommentera bloggar kan du jobba med “riktigt” länkbygge istället.

Aaron Axelsson frågar:

Ser att ni kör med Disqus här, och att du gör det på din egen blogg också. Vad är fördelen med det? Det kan väl knappast vara bra ur ett SEO perspektiv tänker jag, så det finns kanske nåt annat som väger upp det?
Eller tänker jag helt fel här?

Simon svarar: Jag har tittat på detta flera gånger tidigare och har svårt att se vad det finns för nackdelar SEO-mässigt alls, utan snarare kan jag bara se fördelar med detta.

En viktig sak att veta är att även om Disqus är installerat på en blogg kommer fortfarande Google se alla kommentarer utan problem.

En annan sak som är bra med Disqus är att kopplingarna med sociala medier, e-mailuppföljning, trådade kommentarsmöjligheten mm. välkomnar till kvalitativa kommentarer och även fler kommentarer. Det i sin tur kan ge effekt i form av mer relevant innehåll och en bättre dialog med läsarna

Igor Pavlic frågar:

Eftersom jag driver e-butiken Pavlic Store är jag nyfiken på att höra efter om URL suffix har någon betydelse ur SEO perspektiv? Om det har betydelse är jag även nyfiken på att höra efter vilken suffix som är att föredra (“.html”, “.php” etc.)?

Eftersom man i min e-butik kan ställa in valfri suffix är jag nyfiken att få veta om det finns någon mer nytta en suffix än just det estetiska?

Simon svarar: Jag får ofta frågan om detta och många tror att bara de sätter “.html” som filnamn så hjälper det till lite i rankning.

Det här är faktiskt en felaktig uppfattning – det finns ännu ingen som bevisat att just .html eller .php är bättre än någonting annat eller /katalog/-struktur som URL-struktur.

Det som däremot är viktigt äratt nyckelord finns med i URL-namnet och att URL-erna är lätta för personer att komma ihåg och använda sig av. Här kommer verkligen SEO in i bilden för ju enklare och smidigare URL-struktur – desto lättare är det för personer att länka till sajten. Att då ha massor sidor med URL som exempelvis: index.php?id=28&query=28636384 är inte så lysande.

Johan Linnarsson frågar:

Om man sökmotoroptimerar mot Google, kommer denna optimering fungera lika bra för ex. Bing? Eller finns det saker som man bör vara noga med enbart för ex. Bing? :)

Simon svarar: Det finns självklart skillnader mellan de olika sökmotorerna, bland annat att Bing till viss del använder sig av klickdata för att värdera sökresultat men generellt sett fungerar de stora sökmotorerna väldigt likadant när det gäller optimering.

Så här är det i synnerhet på den amerikanska marknaden men det är en sak som skiljer sökmotorer åt och det är språkigenkänning och kunskap om lokala språk. För att vara helt ärlig är Bing väldigt dåliga på lokala språk som svenska medan Google är så mycket bättre på att förstå detta.

Björn Sennbrink frågar:

Hur påverkas rankingen av om /category/postname används istället för bara /postname/ (om alls)?

Simon svarar: Det behöver per definition inte påverka så mycket när det gäller ranking och har du bra kategorisidor så är detta inget problem.

Däremot kan det här bli ganska galet strukturmässigt att använda sig av /category. Detta om du har en bloggpost som har flera olika kategorier – för då väljer WordPress den första kategorin du väljer. Det här kan bli ganska galet om du har många kategorier och det kan bli rörigt med posterna som även kan påverka SEOn.

Daniel frågar:

En mycket snabb fråga. Spelar ordningen roll när jag skriver in taggar på en post i wordpress? Alltså, väger de första taggarna mer än de sista, hos Google?

Simon svarar: Nej. Google följer alla länkar på en sida, förutsatt att det inte är en extremt stor mängd länkar – då kan det vara som så att Google inte följer just den sista tag-länken. Men i 99,99% av alla fall spelar det ingen roll så tänk inte på det :)

Mattias frågar:

Trots att jag har följt flera SEO-guider på nätet, rankas inte min blogg högt. Konkurrenterna rankar högre än mig, trots att jag har funnits på “marknaden” längre. Vad gör jag för fel?

Simon svarar: Eftersom du inte publicerade en länk till din sajt och det inte går att hitta några kontaktuppgifter till dig så är det helt omöjligt att svara på. Svara här på en kommentar eller kontakta mig via mail med sajtadress så kan jag svara på frågan.

Bjarne frågar:

Är det negativt att ha en “stor meny” i koden innan själva innehållet kommer?

D.v.s. – behöver jag styla om så att koden för menyn kommer EFTER själva bodytexterna, eller är Google smart nog att förstå vad som är meny och ignorera den till förmån för bodytexterna?

Sajten jag syftar på är en språkresesajt där alla alla destinationerna “listas upp” i menyn före alla H1.or och resten av innehållet.

Simon svarar: Skulle vi titta tillbaka många år så hade det kanske varit så men faktum är att sökmotorer idag är väldigt mycket bättre på att förstå innehållet på en sida. Om du taggat upp det korrekt med H1-taggar och annat så förstår sökmotorer idag var rubriken och brödtexten börjar och således lägga vikten på själva brödtexten.

Däremot så kommer nog aldrig Google “ignorera” menyn utan följer alla länkar där – och det tror jag nog du vill att de ska fortsätta göra :)

Chefstomaten frågar:

Jag skulle gärna få din syn på för och nackdelar med att blogga om flera ämnen i samma blogg.

För ett år sedan började jag blogga för första gången. Valde alla mina hobbies (kaffe, ale, vin, utflykter, foto mm). Senare har jag renodlat den något så att det nu (mest) är café- och skidspårsrecensioner från Göteborg med omnejd, resetips från Rivieran och diverse inlägg om mina försök att bli en hygglig fotograf. Ok, när jag skriver det så här låter det ju aningen rörigt :-)

Jag har funderat ibland på om jag skulle dela upp sajten i flera sajter istället (en för varje ämne). En nackdel är att jag då inte skulle orka upprätthålla någon vidare frekvens på inläggen (samt att jag inte alltid vet vad jag skulle lägga var). En av mina flitiga läsare tyckte “nej, det är kul att inte veta vad du kommer skriva om härnäst, variationen är bra”. Men vad tycker du som SEO-expert?

Simon svarar: Det här är nog en av de svåraste frågorna jag fått och som själv har våndats med så många gånger. För det kan ibland vara svårt precis som du säger om det är helt skilda ämnen man bloggar om.

Däremot är det några saker som är bra att tänk över och som jag kan ge lite tips kring:

  • Vill du blogga på två olika språk rekommenderar jag två separata bloggar/domäner.
  • Är det helt totalt skilda ämnen som du samtidigt har en koll på. Låt säga – ridningsbilder och moderkortskretsar – då kan det vara en poäng att dela upp det.
  • Båda sajterna måste ha en aktivitet om det sker en uppdelning.
  • Du måste arbeta med kodning, uppdatering och länkbygge för båda sajter för att det ska fungera effektivt.
  • Du måste tänka igenom din kommunikation på sociala medier. Ska du kommunicera för båda sajterna på din egen Twitter eller dela upp det?

Just av de sista punkterna här skulle jag nog i ditt fall inte rekommendera en uppdelning. Det är väldigt svårt att hålla uppe tempot på två sajter samtidigt och dessutom är det svårt att vara personlig på båda delar.

Just här kommer SEOn in i bilden – du kommer börja fördela länkkraften till två separata sajter. För att väga upp det här måste du få nya länkar som du inte annars skulle ha fått – och då kräver det att du verkligen jobbar med de båda sajterna effektivt. Utifrån vad jag hör dig skriva så är det därför bättre att satsa på din egna sajt.

Det du däremot kan göra är att försöka göra det snyggare med uppdelning och kateogorisering – så att de som är intresserade av foto får en separat RSS för det och en separat kategorisida för det.

Per-Gunnar frågar:

Hur “stark” skulle du säga att en ren / naken wordpress 3.0.4 installation är Seo-mässigt? Vilka är minimum-ändringarna du skulle föreslå? Vilka plugin?

Simon svarar: WordPress som ren installation är sådär när det gäller SEO. Vissa grundläggande saker är rätt men det är många saker som måste göras för att hålla en bra SEO-standard. Ett tips är att gå igenom mina artiklar om just SEO för WordPress:

Håkan frågar:

Hej Simon, vad är dina tankar om WP-pluginet SEO Smart Links, som är till för automatisk intern länkning på siten?

Simon svarar: Jag gillar det, Go for it!

Mikael Stavbäck frågar:

Disqus använder nofollow i inläggen. Så alla som spammat sina länkar i denna diskussion tjänar ingenting på detta, eller?  Frågan är om det bra med en länk till sin sajt även om den innehåller nofollow?

Simon svarar: Nej, i princip så spelar det ingen roll med rel=”nofollow” på kommentarslänkar. En länk till sin sajt är dock ändå alltid bra – för det gör att fler personer hittar ditt innehåll och på sikt kan det ge uppmärksamhet och länkar.

Sedan har det varit en ganska stor debatt de senaste åren i SEO-branschen rörande just  är det en ganska stor debatt

Mikael Stavbäck frågar:

Hur viktigt är det med en hög page rank hos Google?

Simon svarar: Om du menar Google Toolbar PageRank som visas i toppen med en liten grön bar så är det en grön fläck i webbläsaren som du inte ska bry dig om. Det finns en rad olika verktyg för att mäta värde och länkar på en sida som jag istället rekommenderar som exempelvis Open Site Explorer.

Det här var den första delen i Frågor & Svar som kommit in. Är det någonting ni funderar på kring mina svar? Har ni eventuellt några följdfrågor? I så fall – ställ dem i kommentarsfältet nedan så ser jag till att uppdatera med svar.

P:S. Del 2 kommer bli en hel del svar på era frågor om satellitsajter, PHP, relevans kring länkar och annat – stay tuned!


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.