Simons SEO-tips: Så använder du Google Keyword Tool

  • PUSHA

Google Keyword Tool ScreenshotI oktober skrev jag en del om gratisverktyg som är bra att använda sig av när det gäller SEO och ett av de verktygen är Google Keyword Tool. Under mina månader här som SEO-bloggare på Binero har jag fått en del frågor mailade till mig om just Keyword Tool.

Eftersom det är ett av de verktyg som är väldigt viktiga när det gäller just sök och nyckelordsanalys är det på sin plats att vi grottar ned oss lite mer i just detta verktyg och varför och hur man bör använda det i sitt SEO-arbete.

Vad är Google Keyword Tool?

Google Keyword Tool som på svenska heter Google Sökordshjälpmedel är ett verktyg där du kan få tips på nyckelord du kan optimera mot samt även ett verktyg för att se konkurrens och antal sökningar för ett givet nyckelord.

Det visar hur många som söker på ett visst begrepp per månad – eller rättare sagt – hur många som söker på Google på begreppet enligt Google.

Det är viktigt att inte ta detta till en 100% exakt vetenskap och siffror eftersom det kan variera utan istället är det en väldigt bra indikator på begrepp.

Hur använder jag Google Keyword Tool?

Principen bakom Google Keyword Tool är tämligen enkel. Du fyller i ett eller flera begrepp, väljer vilken geografisk punkt du vill segmentera det på samt vilket språk du vill segmentera det på. Efter det här visar då Google upp antalet sökningar samt även andra idéer nyckelordsidéer.

Google Keyword Tool Find Keyword

Du kan även välje om du vill snäva ner det till enbart närbesläktade begrepp samt även om du vill ha med “idéer för vuxna” (läs: porr) och om du vill se “vanliga” sökningar på datorer eller på mobila enheter.

Google Keyword Tool Segmentation

Som exempel har vi nu skrivit in begreppet webbhotell för Sverige och på Svenska och får fram följande resultat.

Google Keyword Tool Result

Du kan även välja att lägga in information och fält för att göra det tydligare. Det som kan vara intressant är fältet “Beräknad genomsnittlig CPC” som kan vara bra att lägga in.

Google Keyword Tool ColumnsNu ser ni förutom nyckelordet fyra fält:

  • Konkurrens – en grön bar från Google som visar konkurrensen om du vill annonsera på det här begreppet. Ska inte förväxlas med konkurrens organiskt via SEO.
  • Sökningar per månad globalt – Hur många söker på detta begrepp globalt och således inte enbart i Sverige.
  • Sökningar per månad lokalt – som det säger – hur många söker på det i Sverige.
  • Beräknad genomsnittlig CPC – CPC här står för Cost Per Click vilket innebär hur mycket skulle det kosta att annonsera på det här begreppet – och vad skulle man då få betala för varje klick?

De intressanta fälten här är givetvis antalet sökningar och jämförelse mellan dessa olika begrepp

Som ni ser här så är det 90 500 sökningar på det här begreppet. Det är en väldigt hög siffra – stämmer verkligen det här?

Google Keyword Tool CPC Example

Bred, Fras, Exakt?

Google Keyword Tool MatchingHär kommer en av de i särklas viktigaste sakerna du bör veta med Google Keyword Tool in i bilden.

Flr att exemplifiera det här kan vi använda oss av frasen “jämförelse webbhotell”.

Bred matchning

Bred matchning innebär att den visar totalt antal sökningar där ditt valda nyckelord varit med i en sökning.

Om någon söker på “jämförelse webbhotell” så kommer det även med i den totala siffran på 90 500 för webbhotell.

Samma sak gäller om du söker på “jämförelse av bästa webbhotell för hästsajter”. Eftersom begreppet jämförelse och webbhotell finns med i sökfrasen inkluderas det här i bred matchning.

Frasmatchning

Med frasmatchning måste den frasen vara matchad för att det ska vara med i totalsiffran. Det fungerar precis som om du söker på Google med “”.

Så i det här fallet innebär det om någon söker på “jämförelse webbhotell sverige” kommer det räknas med.

Däremot sökningen “jämförelse av bästa webbhotell för hästsajter” kommer inte med här eftersom just jämförelse och webbhotell inte är matchat perfekt.

Exakt matchning

Den här är lite enklare. Personen måste ha sökt på den sökfras du skrivit in. Punkt. Det får inte vara någonting efteråt eller innan utan måste vara helt exakt. Så sökningen “jämförelse webbhotell sverige” kommer då inte med här utan enbart “jämförelse webbhotell”.

Tar vi med alla de här tre nu kommer resultatet bli följande:

Google Keyword Tool Matching Result

Både Fras (“”) och exakt ([]) har färre antal sökningar än den breda matchningen vilket inte är så konstigt.

Tips för hur jag ska använda Google Keyword Tool?

Som jag visat ovan är det otroligt viktigt att du använder dig av de olika alternativen med Bred, Fras och exakt när du använder dig av det. Detta då många ibland blir väldigt förblindade av den stora antalet sökningar som bred matchning oftast visar upp.

Generellt när du ska optimera din sajt och använder Google Keyword Tool är det bra att försöka hitta guldorden där det inte är så extremt hög konkurrens.

Tar vi och tittar igen på vad vi kan hitta genom en sökning på “webbhotell” finner vi följande när jag väljer fras-matchning i Google Keyword Tool:

Google Keyword Tool Stabilt webbhotell

Som ni ser är “stabilt webbhotell” väldigt populärt. Det är inte alls lika många sökningar som “webbhotell” men ändå ett signifikant antal för att vara värt att optimera för. Tittar vi sedan även på sökresultatet för detta så ser vi att konkurrensen inte är stenhård.

Google SERP Stabilt Webbhotell

Detta var några tips för hur du kan använda Google Keyword Tool. Har du frågor och funderingar? Kommentera nedan så ska jag se till att svara på det!


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.