Binero 2.0: Förbättringar i kontrollpanelen

  • PUSHA

Så var det dags för vår månatliga uppdatering av vår kontrollpanel, och det system som den (tillsammans med andra tjänster) rullar på. Detta kommer förhoppningsvis också att bli den sista uppdateringen som ni kunder påverkas av att inloggningen etc. är avstängd under uppdateringsperioden. Det servicefönster som gäller för denna uppdatering är under onsdag förmiddag, och uppdateringen kan komma att dröja fram mot lunchtid (mer information om driftbiten finns här). Vi är glada att kunna erbjuda våra kunder ytterligare förbättringar i stabilitet, uppdateringsrutiner och domänhantering.

Uppdateringen utgörs till största del av buggfixar och förbättringar i prestanda och struktur på bakomliggande miljö, men inte minst så kan vi äntligen erbjuda våra kunder en “riktig” domänhanterare :)

Ni kan läsa mer om denna uppgradering och vad den innebär för er kunder nedan.

Prestanda, stabilitet och testning

Vi har (tillsammans med en del av våra kunder) haft mer att önska av stabiliteten och hastigheten i vissa delar av vår kontrollpanel. Som ett steg för att lösa detta så har det gjorts stora förbättringar i flera av de applikationer som systemet bygger på, vilket på sikt kommer kunna bidra till att allt (från att logga in till att skapa avancerade webbplatser) ska gå stabilt och snabbt.

Delar av förändringarna har också gjort det möjligt för oss att på ett bättre sätt säkerställa att allt fungerar så som vi vill att det ska – genom att vår testmiljö nu kommer kunna rulla identiskt med vår produktionsdel och på så vis kunna testas ordentligt av oss först.  Givetvis har både vi och vår leverantör testat igenom tidigare versioner, men att kunna genomföra testerna i en identisk miljö är något som är mycket positivt för vår det. Det kommer också göra att vi kommer kunna hantera releaserna av våra nya versioner oberoende av vår leverantör, och då kan lägga dessa på mer lämpliga tidpunkter än under en onsdagsförmiddag.

Domänhanteraren

Domänsidan har tyvärr varit lite eftersatt i vår nya miljö. Det har fungerat att hantera sina domäner ändå såklart, men ett tydligt gränssnitt och t.ex. möjligheter för att genomföra massändringar har saknats (även om vi såklart hjälpt till med den biten från supportsidan). Vi är nu glada att kunna ge våra kunder bättre möjligheter att själva kunna hantera sina domännamn:

Struktur
Efter denna uppdatering kommer “Byt namnservrar”, “Auktorisationskoder” och “Transferstatus”-länkarna att försvinna från sidomenyn. Vi kommer istället införa en speciell länk för domänhanteraren där ni kommer kunna lista alla kontots domäner som finns hos Binero som registrar, och hantera dessa delar direkt i domänhanteraren istället. Även hanteringen av förnyelser och listning av expirydate kommer flyttas in i domänhanteraren, och ge er en bättre översikt över era domännamn.

Taggning
Något som kommer underlätta mycket för er kunder med många domännamn är att ni nu kommer kunna tagga era domäner efter t.ex. användningsområde eller med andra valfria kategorier. Detta ger en enklare hantering och sortering av domänerna (med samma typ av dynamiska sökfunktion som finns på övriga delar i kontrollpanelen).

Bulkförändringar
Alla domännamn har en kryssruta längst till vänster som kommer underlätta ändringar av t.ex. namnservrar för flera domäner samtidigt. Tillsammans med “Taggningsfunktionen” ger det möjlighet att uppdatera hela grupper av domäner och är en av våra mest efterfrågade funktioner i dagsläget.

Kommande funktioner
Vi har avsiktligt valt att deaktivera vissa funktioner i vår domänhanterare. Detta efter att tester i vår utvecklingsmiljö har visat att de inte riktigt motsvarar de krav vi har på funktionerna, och har därför valt att avvakta tills vi kan erbjuda dem på det viset vi planerar att göra. Detta gäller framförallt hantering av kontaktuppgifter på domäner, och det är också kopplat till hantering av överlåtelser och transfers som vi kommer vilja justera lite ytterligare på innan vi släpper ut möjligheten att redigera kontaktinformation på domänerna (t.ex. finns “fel” som att kontaktinformation inte stämmer korrekt när man transfererar in domäner som står på andra uppgifter etc. och vi vill att all info kunden ser i sin kontrollpanel skall vara korrekt med verkligheten)

Två funktioner som vi valt att inte erbjuda nu är Automatisk förnyelse och DNSSEC. Det förstnämnda är något som kommer dyka upp längre fram när vi kan erbjuda andra betalmetoder (eftersom vi på Binero inte har några bindningstider eller avtal som knyter våra kunder till kostnader – och vill hålla det så – vill vi därför inte införa automatisk domänförnyelse just nu). Vi kommer också inom snar framtid kunna erbjuda liknande sätt för att redigera fakturor som vi har i vårt äldre system – också en väldigt efterfrågad funktion (både hos kunder och hos vår support ;) ) DNSSEC kommer vi också att börja erbjuda våra kunder i framtiden – dock är det inte något vi har ett datum på i dagsläget.

Vill DU påverka?

Har ni förslag på hur vi kan förbättra delar i vår kontrollpanel (inte bara domänfunktionerna) så är vi glada för all sådan feedback. Skriv ihop ett litet mail med dina förslag och skicka in det till supporten så kommer vi ta till oss dessa förslag inför framtida utveckling av våra system. Till exempel så har vi funderingar över att slå samman vår “webbplats“-sektion med denna domänhanterare. Detta för att på ett och samma ställe kunna administrera alla sina domännamn, subdomäner och webbplatser (oavsett registrar och tjänst), dock uppdelade i lite olika tabeller. Dina åsikter är väldigt uppskattade!

 

Bild: Binero, Flickr/Michiel2005


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.