Simons SEO-tips: Sökmotorer och de sociala signalerna

  • PUSHA

Google Social GoldI takt med att sökmotorer som Bing och Google använder sig av sociala medier och “sociala signaler” som en rankingfaktor kan det vara på sin plats att gå igenom detta lite närmare här på Binero webbhotells blogg.

Det är som bekant ingen hemlighet att Google inom väldigt kort kommer att lansera sin +1-knapp för sajter och framöver kommer sociala medier bli viktigare när det gäller ranking i sökmotorer.

Med anledning av det är det på sin plats att vi går igenom vad för saker som Google kan ta med i sina algoritmer för just “sociala signaler”. Detta i synnerhet då Google idag gått ut med att Social Search nu rullas ut globalt.

Hur stor effekt har sociala signaler idag?

Du kan vara ganska lugn. Det är fortfarande innehåll och länkar som dominerar när det gäller ranking i dagsläget.

Av de experiment som utförts hittills är det inte stor vikt som läggs på sociala signaler, i synnerhet inte på en lokal marknad som Sverige. Det har under åren snackats och spekulerats om att antal ReTweets har varit en faktor i SEO, men det var först förra året som Google och Bing gick ut med det här – men fortfarande i en ganska liten utsträckning.

Det här kommer garanterat öka framöver och göra arbetet med sökmotoroptimering mycket mer intressant.

Vad är det för någonting som sökmotorer kan läsa av via sociala signaler?

För att förstå det här kan vi kolla lite på hur det ser ut med Social Circle som Google lanserade redan 2009.

Social Circle

Genom att ha Gmail och Google Profile kan de spindla runt och se kopplingar till alla de kontakter du har. Det kan vara dina Twitter-kontakter, länkar till sajter du har och mycket annat. Google är öppna med det här – men någonstans blir jag varenda gång förvånad över hur många de hittar.

Google Social Circle

Det här är bara ett urval av de som är på bokstaven A för mig – Google hittar sinnessjukt stor del av mitt nätverk.

Via Social Circle kan Google se hela ditt nätverk och även analysera vilka som är viktiga av dina “vänner” och således påverka sökresultatet. Varje person jag är kopplad till är i sin tur sedan kopplad till andra sajter det har så via ett konto kan Google få reda på det mesta inom ditt nätverk.

Det här märks redan idag om jag är inloggad på Google.com och gör en sökning på någonting – vips dyker rekommendationer via din sociala cirkel upp.

Social Circle SERP

Så kortfattat kan sökmotorer via sociala cirklar se saker som:

  • Dina vänner och deras “delningsbeteende”
  • Dina vänners vänner och deras “delningsbeteende”
  • Vilka av dina följare som har störst spridning inom sin sfär
  • Avgöra vilka sociala profiler som har större effekt än andra. Lite som PageRank fast för sociala medier.
  • Och det är inte bara Google som kan se detta. Bing har ett djupgående samarbete med Facebook som de utökar för varje dag som gör. Nu senast igår.

Sociala informationer som sökmotorer kan få ut av en länk.

Men för att gå in till pudelns kärna så finns det en rad saker som sökmotorer kan ta med i sin algoritm när det gäller just sociala signaler. Det handlar inte om att ha en Facebook-sida eller ett Twitter-konto utan snarare ser sökmotorer de tekniska sakerna kring det här för att avgöra signaler.

Låt oss säga att du har ett blogginlägg du skrivit och där då Google ska lägga in sociala signaler i sin algoritm. Här är några exempel på saker som kan tas med i algoritmer som berör just de sociala signalerna:

  • Hur många ReTweets har länken som delats?
  • Hur många Gillar har länken som delats?
  • Hur många Diggs/Reddits har länken som delats?
  • Hur många +1 har länken?
  • Hur snabbt har länken delats från första spridningstillfälle?
  • Hur stor Social Rank har personerna som delat länken?
  • Vilket innehållsmässigt nätverk ingår de personer som delat länken?
  • Vad för text är det kring länken som delas?
  • Övriga signaler från sociala medier (Ex. LinkedIn-delningar)

Och för att segmentera vad för språk som gäller (Ska den hamna högt upp på Google.se eller Google.no?)

  • Vilket språk har den här tweeten delats på?
  • Vilka lspråk har personerna som ReTweetar det?
  • Vilken tidszon/land har du ställt in på tjänsten där du delar länken?
  • Vilken geografisk position har tweeten med länken?

Det här är några få exempel på sociala signaler som sökmotorer kan ta med när det väljer rankning av din information. Som ni ser finns det mycket att hämta från det som sökmotorer så enkelt benämner “social signals” för gräver man djupare går det att finna mycket.

Varför social media spam inte kommer fungera.

Vid en första tro om social signals ser säkert många möjligheten att utnyttja det här med massor av spam. Skulle inte förvåna mig om vi snart får mail i brevlådan som säger:

“Köp 10 000 Twitter-länkar av oss. Kommer förbättra din SEO-ranking”

Som ni ser ovan kommer det för många vara sjukt svårt att lura algoritmer kring sociala signaler då det baseras väldigt mycket på social rankning. Som jag visat ovan med Googles Social Circle

Principen att spamma ut och köpa 10 000-tals länkar via sociala medier blir väldigt svårt då sökmotorer redan idag kan se dem i sitt sammanhang och även se den sociala ranken på alla de som delar.

Så börja bli aktiv via sociala medier – även om det kanske inte just nu inte direkt hjälper till din ranking så kommer det att göra det framöver.

Bild: Arthaey


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.