Sociala Medier som oftast glöms bort

  • PUSHA

Sociala Medier som underskattasI arbetet med internatmarknadsföring på nätet har jag här på bloggen skrivit en hel del som sökmotoroptimering och även en del om sociala medier.

För företag och personer som jobbar med marknadsföring på nätet är det oftast just Google, Facebook, YouTube och i viss mån Twitter som används.

Givetvis är dessa allihop viktiga och det är ofta vi ser företag satsar på följande:

  • Twitter-konto
  • Facebook-sida
  • Sajt som optimeras via sökmotorer
  • YouTube-kanal för videos
  • Ev en egen blogg.

Men förutom det här stannar verksamheten och det händer oftast ingenting mer och för att marknadsföra sin verksamhet förlitar man sig väldigt stort på dessa kanaler samt även klassisk marknadsföring i form av offline-annonsering samt annonsering på nätet.

Därför tänkte jag det är dags att försöka vidga vyerna lite och tipsa lite om sajter och sociala medier som är väldigt stora men som inte får lika stor uppmärksamhet som de “Big Three” (Facebook, Twitter och YouTube), samt även lite information varför de är stora och lite hur de fungerar.

Flashback

Sveriges i särklass största forum som i princip har fler aktiva medlemmar än Twitter i Sverige. Det är ofta Flashback viftas bort som ett oseriöst forum och visst finns det områden där Flashback… well… tänjer lite på de moraliska gränserna.

Samtidigt som det kan skvallras och skrivas om narkotika på Flashback finns det delar på forumet där det är väldigt seriöst och där det diskuteras filitigt och där diskussionerna håller hög nivå. Ta gärna en titt på undeforum som nedanstående så ser ni att allt inte är skräp på Flashback.

I många fall kanske det är bra att hålla koll på Flashback och själv vara aktiv. Däremot gäller det att följa Flashbacks regler, och inte spamma ner forumet med länkar :).

LinkedIn

LinkedIn är ett fantastiskt affärsnätverk som används mer och mer när det gäller nätverkande och internationellt används det väldigt flitigt när det gäller att knyta kontakter samt även när det gäller att hitta personer att anställa.

LinkedIn-grupper och nätverk för just affärsverksamhet är någonting som fortsätter att växa och det är även ett nätverk som används i Sverige. Kanske är det dags att inte enbart titta på Facebook-events och marknadsföring och börja kika lite på LinkedIn?

Quora

Quora ScreenshotQuora är lite svårt att förklara – men kortfattat är det en extremt social Frågor och Svar-sajt där personer frågar och får svar samtidigt som den har “Digg-liknande” voteringssystem för svaren.

Det är ett lysande verktyg för att få svar på frågor – frågor som du kanske ställer på Facebook och Twitter annars. Det är även en fantastisk kanal för personlig marknadsföring då du själv svarar inom de ämnen där du har kompetens. Det finns många som har ökat sin personliga skara följare genom att vara en bra Quora-användare.

Det är heller ingen slump att Quora skapades av några av de tidiga Facebook-anställda och just nu växer så det knakar.

Familjeliv

Familjeliv ScreenshotFamiljeliv är Sveriges största forum och sajt för unga kvinnor i Sverige med barn. I princip är det ett forum men de har även en nyhetsdel, tips och även en hel del bloggar från användarna.

Aktiviteten på Familjeliv är enorm och det är Sveriges nästa största forum efter Flashback – fast målgruppen är helt annorlunda. Som de själva beskriver sin verksamhet:

Familjelivs målgrupp är föräldrar, blivande föräldrar och dem som planerar barn.
Målgruppen är kvinnor i åldrarna 18-38 år, i huvudsak dem mellan 25-35 år.

I mitt vardagliga arbete på Lissly märker vi hela tiden av en fantastisk aktivitet på Familjeliv och det kvinnor mellan 18-38 är en väldigt social målgrupp som kan vara viktig när du marknadsför dig själv eller ditt företag.

Reddit (och liknande tjänster)

Reddit ScreenshotReddit är ett mycket intressant socialt media som i princip baserar sig på principen att användare delar med sig av tips och länkar och sedan får andra användare rösta på dessa och på så sätt är det de som styr vad som ska synas på startsidan.

Samma princip gäller även för andra delningssajter som Digg och StumbleUpon och samtliga av dessa är populära. Det som däremot skiljer Reddit från de andra är att det är en delningssajt som även har många starka under-forum/communities.

Som användare följer du en eller flera ämnen och behöver då inte se delar som intresserar dig. Detta skapar då en massa sub-forum som även kan modifieras rejält av de som är administratörer. Dessa sub-forum är väldigt populära.

Reddit är mycket populärt och internationellt kan det vara väldigt bra att vara aktiv på Reddit och även för att sprida sitt budskap/marknadsföring. Oftast är det som så att många “heta” saker på nätet börjar på en sajt som Reddit och sedan sprids vidare.

Pusha

Pusha ScreenshotDet går inte att göra en sån här lista utan att ta med sajten Pusha. Pusha är en delningssajt där användare få rösta på vilka länkar som är “hetast” inom olika ämnen. Väldigt likt i form av sajter som Digg, Reddit och StumbleUpon men är de enda sajten i Sverige som egentligen har lyckats.

Pusha har inte den enorma skaran av användare men de som väl är där (oftast personer med någon koppling till teknik/marknadsföring) är väldigt länkvänliga och många av dem är bloggar. Att hamna på förstasidan på Pusha ger dig garanterat länkkraft och väldigt bra uppmärksamhet när det gäller att få bloggar, i synnerhet inom vissa segment.

De “små” forumen

Bukefalos ScreenshotDet går inte lista alla dessa forum men forum är någonting som fortfarande älskas av oss svenskar. Det spelar ingen roll ifall det är Fragbite, Odla eller Bukefalos – vi använder våra forum i väldigt stor utsträckning.

I princip samlas personer kring forum beroende på vad för intresse de har. Det har ingenting direkt att göra med vad för ålder eller var du bor utan här samlas man kring det man gillar.

Jag brukar säga att för varje intresseområde finns det ett forum – och det stämmer verkligen. Även de väldigt små intresseområden har oftast ett forum och således är det väldigt intressant för alla som jobbar med marknadsföring.

Ovanstående sajter är bara exempel på sociala medier varav vissa av dem kan vara riktigt viktiga för din verksamhet, men det viktigaste av allt är att du håller ögonen öppna och inte stirrar dig blind på de stora sociala medierna.


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.