Så jobbar Naturskyddsföreningen med sociala medier

  • PUSHA

På Binerobloggen går vi över till veckoutgivning under juli. Du har väl inte missat Bineros bloggserie “Så jobbar [företaget] med sociala medier” – en serie inlägg där vår skribent (@TheJennie) intervjuar olika personer på helt olika typer av företag och organisationer för att få reda på hur just de jobbar med sociala medier och vilka de största utmaningarna och möjligheterna med att vara aktiv där (eh, här!) är. Första intervjun med Joakim Trolle på utbildning.se hittar du här. Idag följer vi upp med ett riktigt matigt webbprat med Mona Wallin som är social medieansvarig på Naturskyddsföreningen, en av våra favoritorganisationer.

Hej Mona! Kul att få prata med dig. För dem som inte känner dig – vem är du och var och vad jobbar du med?
– Jag jobbar på Naturskyddsföreningen, Sveriges största ideella miljöförening sedan 2010. Än så länge har jag titeln webbredaktör, men mitt ansvarsområde är att utveckla föreningens närvaro på den sociala webben.

Hur kommer det sig att du hamnade där?
– Innan jag kom hit jobbade jag på Dramaten med att starta upp deras närvaro i sociala medier. Det var oerhört spännande att jobba där, framförallt eftersom Dramaten var en av de första kulturinstanserna som satsade på sociala medier. Men, anställningen var osäker (ett halvår i taget) och pendlade mellan halv- och heltid. Därför letade jag samtidigt efter andra jobb. En kompis till mig mailade en länk till platsannonsen hos Naturskyddsföreningen, och  den var som skriven för mig. Inte bara för att jag hade rätt kvalifikationer, utan också för att jag alltid har intresserat mig för miljöfrågor önskat mig till Naturskyddsföreningen som arbetsplats.
Hur många utöver du själv ser till att ni syns i sociala medier?
– Jag har huvudansvaret för vår aktivitet, men vi är två som hjälps åt med vår officiella närvaro. Men det är fler och fler i olika positioner som börjar använda olika kanaler för att sprida och hämta information. På bloggen är vi cirka 10 skribenter – alla från information/webbavdelningen plus generalsekreteraren och ordföranden.

Vad gör du konkret en vanlig arbetsdag? Det vill säga – vilka är dina arbetsuppgifter?
– Att kommunicera våra evenemang och vår information på Facebook, Twitter, bloggen, Youtube, Flickr, Scribd, Slideshare etc… Hålla koll på kommentarer och svara på frågor, se till att våra sociala kanaler hålls uppdaterade och aktiva, ha koll på omvärldsbevakning på våra frågor och vårt varumärke samt nya kanaler och användbara webbverktyg, tipsa sakkunniga eller andra om saker som är på gång, välja kanaler och tillvägagångssätt för att nå ut med information, skriva texter för och publicera på webbplatsen, utveckla vårt arbete på sociala webben och utbilda personal i hur man använder de olika kanalerna.

Va, inte mer? :P Men (seriöst), vad tror du är den största skillnaden på att representera en organisation som Naturskyddsföreningen i sociala medier till skillnad från att till exempel twittra och blogga åt ett privatägt bolag?
– Jag har aldrig jobbat på ett privatägt bolag så det är svårt att säga. Men till att börja med är vi inte vinstdrivande vilket gör att vi kan prata från hjärtat och aldrig behöver bli “säljiga”. Visst är syftet med alltihop att vi behöver bli fler och ha mer resurser för att verkligen kunna rädda världen, och det blir vi genom fler medlemmar och mer pengar. Men det är nog lättare för oss att “do good shit and the money will follow”.

Och det gör ni…hur?
- Vi behöver bara lära oss att vara stolta och förstå att vi gör ett väldigt viktigt jobb, och sedan prata om det på ett sätt som andra förstår så att fler får kännedom om att det finns lösningar, inte bara problem på planeten. Kanske är det ännu viktigare för oss att säga rätt saker.
Vilka ser du som de största utmaningarna?
– Vi lever på vår trovärdighet, och ingen av oss på webben är sakkunniga. Därför kan vår svarstid bli extremt mycket längre än vad som är brukligt i sociala medier eftersom vi ofta måste maila frågor till dem för att få svar. Så utmaningen ligger mycket i att se till att sakkunniga får tid att bli aktiva själva i kanaler som Facebook och Twitter. Det är trots allt rätt tidskrävande kanaler och det är en utmaning att övertyga och visa att dessa kanaler kan vara en viktig informationskälla för oss och att det är ett viktigt komplement till traditionellt pressarbete.

Och hur skulle du önska att det såg ut i en perfekt och webbmiljövänlig värld?
– Kortare svarstider! Jag skulle vilja att alla sakkunniga går in och kollar av till exempel Facebook-flödet dagligen och svarar på frågor i våra trådar om det behövs. Det finns också lägen där jag misstänker att vi skulle kunna få väldigt mycket hjälp från likasinnade. Jag hittar ibland Facebook-grupper som diskuterar exakt det vi håller på med men där vi inte är närvarande. Men det är ibland svårt för mig att avgöra vilken nivå diskussionerna är på.

Vilka förändringar tror du man behöver göra då?
– Vi är vana att hålla på nyheter för att ge traditionell media exklusivitet när nyheten släpps. I sociala medier finns ju en helt ny möjlighet att verkligen skapa förståelse för våra frågor på ett mer pedagogiskt sätt än vad en debattartikel kan, och den möjligheten behöver vi bli bättre på att utnyttja anser jag. Till exempel genom att våga skippa “big bang” då och då till förmån för ett mer pysande och långsiktigt arbetssätt. Vi skulle exempelvis kunna blogga och twittra om  arbetet med en rapport om någon viktig fråga. Då skulle våra läsare och följare få en möjlighet att låta information och kunskap smälta lite långsamt inför slutresultatet, vilket jag tror skulle  leda till ett bredare intresse för frågan.

Vilka vinster ser du med att vara aktiv i sociala medier?
– Vi får väldigt mycket respons på saker vi gör och jag vet att vi har värvat både medlemmar och samlat in pengar. Vi får kontakt med medlemmar och andra som är intresserade av det vi gör. Sociala medier är också ett mycket effektivt sätt att få snurr på vår information och att vi märker vad folk går igång på eller inte. Inte minst är det effektivt vid rekrytering av till exempel projektanställda eller om vi behöver feedback på något. Vi bygger upp ett nätverk av folk som gillar oss och många som skulle ställa upp och hjälpa till när det behövs.

Skiljer du på din privata och yrkesverksamma roll när du är aktiv i sociala medier och tycker du att det är något man bör eftersträva?
– Det här tycker jag är jätteintressant! Ja, jag skiljer på mitt privatliv och yrkesliv i den digitala närvaron. Jag tror att det är jätteviktigt att hålla isär rollerna. Undantaget från den regeln måste väl gälla egna företagare eller om man liksom är företagets varumärke på något sätt. Samtidigt är ju jobbet en del av ens privatliv, i alla fall för mig som jobbar med något jag gillar, så det är klart att det ibland smälter ihop. Jag jobbar mer med att försöka hitta “företagets röst” för att göra vår närvaro lite mer personlig.

Och hur gör du det ?
– I grund och botten handlar det om att hitta en röst som ger frihet att agera och konversera i jobbets kanaler, det är en utmaning och en balansgång. Det ska vara professionellt och relevant men samtidigt personligt. Att tala om vem man är som agerar i de officiella kanalerna tycker jag är ett bra sätt att skapa ett sådant utrymme. Det händer ibland, när jag inte vet riktigt vad som är “rätt svar” i en fråga, att jag växlar över till mitt privata konto på till exempel Twitter. Det har aldrig uppfattats som negativt av någon jag mött.

Händer det aldrig att jobbet spiller över på det “privatdigitala” då?
– Jo, visst händer det att jag också pratar om saker vi håller på med på jobbet i mina privata kanaler. Men jag är väldigt selektiv med det och gör det bara när det är något jag känner att mina vänner behöver veta, eller om det är något jag vet intresserar några av mina vänner… Det är naturligt att prata om jobbet anser jag, men livet är ju mer än jobbet också. Det måste finnas utrymme för att byta jobb.

Hur menar du?
– När jag bytte jobb från Dramaten till Naturskyddsföreningen märkte jag att jag nog pratat lite för mycket teater i mina kanaler. Det kändes lite konstigt att helt plötsligt börja prata miljö trots att miljöfrågorna egentligen ligger mig varmare om hjärtat. Men så är det väl när man är en sån som går “all in” på sitt jobb –  jag har en tendens att intressera mig för sånt jag jobbar med och det smittar av sig på vad jag gör på min fritid, på gott och ont. Det kan ju verka lite schizzat att ena dagen vara helt inne på teater, för att nästa släppa det helt och börja snacka miljö till hundra procent…

Men miljöengagemang i de sociala medierna överlag då – det är du väl inte ensam om?
– Verkligen inte, det finns ett ganska stort miljöengagemang. Det är en del politiker, en del pressfolk och miljöbloggare av olika slag.

Och vad pratar man om?
– I bloggosfären är ämnena väldigt blandade. På Twitter engagerar frågor som kärnkraft och miljögifter mest. För min personliga del är det inte så viktigt vilken fråga folk pratar om. Jag önskar snarare att det blir fler som tycker att miljöfrågorna engagerar överhuvudtaget. Ofta pratar vi med de redan frälsta, jag älskar när det är andra än de som reagerar på saker.

Sist men inte minst – vilka 3 socialdigitala saker hoppas du har utvecklats hos Naturskyddsföreningen inom det närmsta året?
– Att vi har blivit så pass pedagogiska och duktiga på att förklara våra frågor att “gemene man” slutar stoppa huvudet i sanden och börjar våga prata om miljö, och om vad de är beredda att satsa/vad de önskar av våra politiker för planetens överlevnad. Att sociala medier är en del av alla anställdas och aktivas vardag på något sätt. Och att vi har en webbplats som gör det lätt att hitta både officiellt “färdigt” material och arbetsmaterial i form av till exempel sakkunniga som bloggar om sina projekt och hur de framskrider, samt snabbtillgång till sakkunniga via kanaler som Twitter.

 

SNABBFAKTA NATURSKYDDSFÖRENINGEN

Monas beskrivning av organisationen på 140 tecken: En ideell organisation byggd på engagemang, full med smartskallar som ser lösningar där andra ser hinder”.

Storlek på organisationen: Cirka 80 anställda på rikskansliet (många fler totalt).

Blogg: blogg.naturskyddsforeningen.se

Twitter: @naturskyddsf

Facebook: facebook.com/naturskyddsforeningen

Youtube: youtube.com/naturskyddsf

Relaterat: “Så jobbar utbildning.se med Sociala Medier”.


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.