Så jobbar UNICEF med sociala medier

  • PUSHA

Idag presenterar vi, som del 3 i Binerobloggserien “Så jobbar [företaget] med sociala medier”, en spännande intervju med Johanna Celion på svenska UNICEF. Hon berättar om vad det är som gör det speciellt att företräda en ideell organisation med ett blytungt varumärke och ett livsviktigt ärende i webbosfären och ger exempel på lyckade kampanjer!

Tidigare har vi intervjuat intresseorganisationen med högst anseende just nu, Naturskyddsföreningen och sajten Utbildning.se om hur de jobbar med sociala medier.

Hej Johanna! Härligt att du vill ställa upp på en intervju. Först och främst – vem är du, vad gör du och varför?
– Jag är en webbtokig marknadskommunikatör med fokus på sociala medier. Just nu projektanställd på UNICEF Sveriges webb/marknadsavdelning där jag jobbar med sociala medier, sök och innovation. En tjänst jag påbörjade direkt efter mitt vikariat som webbansvarig här.

Hur många på UNICEF har ansvar för och/eller är aktiva i sociala medier?
– Det har fram till för ett par månader sedan inte funnits en ansvarig för sociala medier utan sociala medier har varit en del i webbansvariges tjänst. Nu har huvudansvaret förflyttats till min tjänst, samtidigt som informations- och opinionsavdelningen har fått ansvar för sociala medier inom sina respektive intresseområden. Just nu twittrar de till exempel för fullt från #Almedalen.

Okej, och hur är det tänkt att utvecklas framöver?
– Vi håller just nu på att utbilda fler på UNICEF inom det digitala. För att bli framgångsrik digitalt som organisation krävs det att de som sitter på sakkunskaperna och nätverken inom sina specifika kompetensområden engagerar sig digitalt och ser möjligheter med de sociala arenorna. Vi har precis börjat och det har redan gett resultat. Min förhoppning är att vi kan bredda och bli än mer aktiva inom fler områden redan till hösten.

Vilka arbetsuppgifter har du till vardags?
– Alltifrån att skapa innehåll till webben, uppdatera hemsidan, kommunicera på våra sociala plattformar, jobba med SMO (social media optimization) till att, i samarbete med vår byrå Outrider, jobba med SEM, SEO och konvertering. Dessutom jobbar jag med innovation – det vill säga försöka hitta nya sätt att samla in pengar/kommunicera/värva Världsföräldrar online. Utöver det ska jag också omvärldsbevaka, ta fram ideér för aktiviteter i sociala medier som en del i våra stora kampanjer samt bygga nätverk online, såsom vårt bloggnätverk.

Vad har du störst fokus på precis just nu då?
– Just nu jobbar jag mycket med det sista inför lanseringen av vår nya sajt och med att sätta ihop de sista delarna av den interna digitala utbildningen.

Finns det något som är speciellt, tror du, med att representera en ideell organisation som UNICEF i sociala medier?
– Det finns ett stort engagemang för UNICEF bland de som stöttar oss och på så sätt kan det nog vara med tacksamt. Att hjälpa oss att öka vår närvaro i sociala medier är ett sätt att vara med i kampen för barnen på och det inser allt fler.

Vilka är de största utmaningarna?
– Att nå igenom bruset. Det finns så mycket annat spännande på nätet. Jag tycker att vi måste bli mycket bättre på att bonda med “bruset” framöver – hitta nya samarbeten på webben via till exempel andra sajter, bloggare och företag.

Och vice versa – vilka är vinsterna med att närvara socialt på webben?
– Oj en massa… Det ger oss en värdefull dialog med alla intressenter, vi bygger värdefulla nätverk och vi får större spridning av våra kärnfrågor/vår kamp för barnen. Det ger våra anhängare redskap att sprida kampen för barnen digitalt, är bra för sökresultat
och inlänkning med mera… I slutändan är det bra för intäkterna – vi kan hjälpa fler barn!

Du som också är aktiv i sociala medier privat – hur hanterar du att skilja på den “privata Johanna” och “UNICEF-Johanna”?
– På jobbet är jag personlig men aldrig privat. Privat är jag privat men pratar även gärna UNICEF.

Finns det ett stort ideellt engagemang i den sociala webbosfären överlag tycker du?
– En effekt av socialiseringen av webben är just digital activism – att aktivismen digitaliserats. ”Demonstrationer” sker allt oftare på plattformar som Facebook där budskapet snabbt sprids till tusentals människor. Och det kan handla om allt från himmel till jord. Sen hur djupt engagemanget för att “rädda världen” egentligen är varierar kraftigt.

Vad får folk att aktivera sig då?
– Min uppfattning är att så länge det är en låg tröskel och lätt att vara med och “demonstrera” så gör många det, men så fort insatsen ökar en aning sjunker engagemanget. Det är mycket svårare att få många att uttrycka en åsikt än att få många att “gilla” till exempel ett tufft uttalande i en viss fråga. Jag önskar att det fanns ett djupare engagemang hos än många fler inom ett brett spektra av frågor.

Vilka andra organisationer, företag och/eller personer upplever du annars gör en bra insats online för att kämpa för liknande saker som UNICEF?
– Jag tycker att Green Peace är duktiga och innovativa. De kör många kampanjer på global basis vilket gör att de får stort genomslag. Läkare utan gränser, The Girl Effect, Charity Water är fler exempel. Det finns många som är duktiga.

Kan du nämna någon webbsocial kamanj eller aktion som du tycker att UNICEF gjort riktigt bra?
– Det finns flera jag gillar, till exempel UNICEF Spaniens You Tube-kampanj , ett trevligt sätt att ge en summa via sms på. Även UNICEF Norge gör det, inte så snyggt kanske, men bra. 20 spänn, ett sms och så dela till dina vänner att du räddat ett barn från att smittas från hiv.  Vår egen delningskampanj  i julas gick även jättebra. Då testade vi ”Om du delar ditt köp i gåvoshopen skänker Löfbergs Lila två Malariatabletter”. Det fungerade superbra! 30 procent av alla som handlade delade sitt köp på Facebook.

Vilka saker hoppas du har hänt på den digitala fronten hos UNICEF inom det närmsta året?
– Att utbildningen internt har fått många fler att tänka digitalt – det vill säga att man använder de olika sociala plattformarna inom sina specifika sakområden. Och att det digitala är bättre integrerat i våra stora kampanjer.  Jag hoppas också att vi har utvecklat ett API som gör att vi har fått en massa nya innovativa samarbeten på webben. Och att vi har lanserat en ny sajt som är bättre optimerad för social spridning med mer trafik och bättre konverteringsgrad.

 

SNABBFAKTA UNICEF

Johannas beskrivning av organisationen på 140 tecken: Med barnkonventionen som grund kämpar UNICEF i 190 länder för alla barns rätt till överlevnad, trygghet, utveckling och inflytande”.

Storlek på organisationen: i Sverige ca 40 anställda.

Blogg: blog.unicef.se

Twitter: @unicefsverige

Facebook: facebook.com/unicefsverige

Youtube: youtube.com/unicefsverige

Flickr: flickr.com/photos/unicefsverige

Scribd: scribd.com/unicefsverige

Del.icio.us: delicious.com/unicefsverige


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.