Så jobbar Posten med sociala medier

  • PUSHA

Bineros populära bloggserie om hur olika typer av företag jobbar med sociala medier fortsätter. Idag intervjuar @TheJennie Postens egna Arne Andersson som inte bara är en flitig bloggare, twittrare och Facebookare, utan även har grym koll på e-handel. Läs bland annat om hans resa till 140 tecken och förbi, de interna utmaningarna och var han hoppas att Posten står om ett år.

 

 

Hej Arne på Posten! Berätta, vem är du?
– Hej! Jo, Arne Andersson heter jag och jag jobbar som e-handelsspecialist och formellt anställd i Posten Logistik AB, men i mitt jobb representerar jag hela Posten AB och jag/vi använder oss av alla möjliga kanaler för detta. En stor del av mitt arbete går ut på att hålla föreläsningar men bloggen blir viktigare och viktigare för att förmedla kunskap om e-handel. När jag inte bloggar, twittrar eller håller föreläsnigar så går resten av tiden åt till omvärldsbevakning.

Hur hamnade du där, alltså i rollen som ansvarig för sociala medier?
– Att jag hamnade i detta beror nog till stor del på att vi under 2006/2007 drev ett projekt med syfte att konceptualisera, tydliggöra och kommunicera vad Posten kan göra för e-handlare och e-köpare. Vår strategi för framgång sedan dess har varit att vi skall vara e-handlarens bästa vän och att vi skall ha den högsta kunskapen av alla för hur man ska kunna utveckla och driva en framgångsrik e-handel.

Hur har det arbetet gått då?
– Sedan 2007 har jag varit ute och hållit massor med föredrag för företag om vårt koncept och och om e-handel. 2009 kom vår dåvarande internkommunikationschef Anne-Cathrine Wurth med en idé om jag skulle börja twittra om e-handel för att genom detta visa på att Posten ligger i framkant vad gäller nya kommunikationskanaler och också att genom denna kanal kunna sprida kunskap om e-handel.

Och så blev det alltså?
– Japp, det var snabbt sagt och gjort! Sedan dess har jag lagt ut nästan 3000 tweets och fått över 900 följare och det har varit väldigt väldigt givande och utvecklande och jag känner att jag fått bra respons.

Men visst gör ni mer utöver twittrandet?
– Ja, med tanke på att twittrandet ur vår synvinkel blev lyckat bestämde vi 2010 att vi skulle starta e-handelsbloggen.nu. Det var en större utmaning än jag trodde, det krävs mycket mer av en blogg än att släppa en intressant länk i en tweet. Men det var också en önskan från mig att kunna utveckla och framföra mina egna synpunkter och åsikter om det jag twittrade. Det är svårt att få fram allt man vill säga på 140 tecken, haha.

Vad är det som kan göra företagsbloggande extra svårt?
– Det som var och är en stor utmaning är att man representerar en stor organisation samtidigt som jag också måste kunna vara personlig och kunna uttrycka en egen synpunkt. Men det har gått bra eftersom jag känner att jag har ett stort stöd internt i det jag gör.

Är det bara du som är “Postensocial” på webben eller hur många hos er är aktiva i sociala medier – i organisationens namn alltså?
– Det beror på hur man vill definera sociala media. I ett brett perspektiv är vi nog en hel del som är engagerade med att svara på blogginlägg, frågor i olika forum, kampanjer i egen regi på Facebook med mera. Jag tycker också att kundtjänst är en del av sociala media.

Tror du att det finns något som gör det speciellt att representera Posten i sociala medier till skillnad från andra företag och organisationer?
– Nja, jag tror inte det spelar så stor roll vilken typ av organisation man är, det gäller ändå att få fram sina åsikter och budskap som kan tillföra värde och nytta för läsarna. Man får absolut inte vara en megafon som pumpar ut traditionell marknadsföring, då tappar man trovärdighet och intresse direkt. De man kommunicerar med måste känna att företaget eller organisationen har ett genuint och äkta intresse i det de gör.

Vilka ser du som de största webbsociala utmaningarna?
– Internt tycker jag den största utmaningen är att få fler i företaget involverade och engagerade i denna typ av kommunikation. Och sen är det resurser. Eftersom det är ett så relativt nytt sätt att kommunicera på så är det inte så många som vet hur mycket tid det tar, att det krävs närvaro hela tiden. Eftersom man eftersträvar engagemang och dialog med läsarna och kunderna gäller det att stå på tå hela tiden.

Vad tycker du att Posten får ut av att vara aktiva i sociala medier?
– Vi fyller varumärket med mer värde, till exempel i form av kunskap, trovärdighet och trygghet. Vi får en bra dialog med våra kunder vilket gör att vi kan utveckla vår tjänster och produkter bättre efter kundernas behov, och i slutändan ger det bland annat fler brev och paket. Låter som klyschor men så är det.

Hur skiljer du på din privata och yrkesverksamma roll när du är aktiv i sociala medier och tycker du att det är något man måste göra?
– Jag tror det är jätteviktigt att skilja på rollerna men det kan ibland vara svårt för samtidigt måste bloggande, twittrande och facebookande vara lite personligt, det är ju det som gör att det blir intressant för läsarna. Men det gäller och hålla isär privat och proffesionellt.

Tycker du att det finns mycket engagemang hos Postens målgrupp då – får du mycket respons på det du postar?
– Inom det område jag verkar, e-handel, känner jag att engagemanget är stort bland annat för att det också är viktiga marknadsföringskanaler även för e-handlarna och att fler och fler upptäcker att de kan utveckla sin e-handel om de följer med vad som händer via social media.

Om du får önska tre social media-relaterade saker som ska ha utvecklats hos Posten inom det närmsta året, vilka är de då?
– Att vi får en social media manager, en klar och tydlig strategi för sociala media samt resurser för att kunna förverkliga strategin.

 

Snabbfakta Posten

Beskrivning av organisationen på typ 140 tecken: “Posten är en del av koncernen PostNord som är resultatet av samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på mer än 40 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare”.

Blogg: www.e-handelsbloggen.nu

Twitter: @ArnepaPosten

Facebook: E-handlarens bästa vän

Youtube: PostenlogistikAB


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.