Vad tusan är Social SEO?

  • PUSHA

Social Media LogosDen senaste veckan har det pågått en ganska livligt debatt rörande “Social SEO” i Sverige hos personer som arbetar med SEO. Det har varit mycket intressant och givetvis har det mycket att göra med Google+ som nu är på inmarsch men även mycket mer.

För er som följer den här bloggen på Binero är det mycket troligt att ni inte följt debatten som varit på Twitter och Google+ så det kan vara lite snårigt, men för att förtydliga det här tänkte jag förklara lite vad just “Social SEO” egentligen är och hur det kan påverka dig.

Vad är Social SEO?

Social SEO är ett namn som växt fram internationellt i takt med att sociala medier har ökat i betydelse och att många som arbetar med sökmotoroptimering använder sig av sociala medier i sitt arbete för att ranka högre upp i sökmotorerna.

Just nu är det lite förvirring med namnet och kan egentligen betyda två saker:

  1. Arbetet inom sökmtoroptimering som syftar till att få din sajt att ranka bättre på sökmotorer med hjälp av sociala influenser och sociala medier.
  2. Sökmotoroptimering som syftar till att ranka bättre och vårda sitt varumärke hos de sociala mediernas egna sökmotorer.

I de flesta fall syftar Social SEO till punkt 1 och att blanda in punkt 2 tycker jag personligen gör det hela väldig rörigt. Men för att förtydliga varför jag anser det här behöver vi gå igenom det i detalj.

Sökmotoroptimering för Facebook, Twitter, YouTube m.fl.

När det gäller att optimera för att synas högt på dessa sökmotorer är det ett unikt jobb som inte kan jämföras med arbetet för att synas högt på Google. Facebooks sökmotor är troligtvis en av de sämsta sökmotorerna för någon större sajt och Twitters sökmotor är extremt realtidsbaserad:

Twitter sökresultat webbhotell

YouTubes sökmotor är bättre och baseras mycket på likes/rating, kommentarer, favorisering, taggar, kategorisering, titel och beskrivning vilket gör att optimera för YouTube skiljer sig lite mot ren Google-optimering.

Det här är givetvis sökmotoroptimering men arbetet för att synas högt på Facebook vs hamna högt på Twitter skiljer sig helt när det gäller metodik.

Av just den anledningen tycker jag personligen att arbetet där istället bör kallas Facebook SEO, Twitter SEO osv – det passar mycket bättre då det skiljer så mycket. Vissa kanske inte håller med mig men personlig anser jag det här är bättre för att skilja det mot Social SEO, för det är inte samma sak.

Vad innefattar Social SEO?

För att förstå Social SEO måste vi gå igenom ett par viktiga saker med SEO. Det första är den extremt stora vikten av  länkar när det gäller SEO. Det andra är att förstå hur sociala signaler och Google+ kommer påverka sökresultaten framöver.

Länkar och länkbeten

En extremt viktigt del i arbetet med SEO är att skaffa sig bra och relevanta länkar. Det här kan fås genom gediget arbete och vill du arbeta 100% etiskt så kan du ofta använda sociala medier för att skaffa dig länkar, både direkt och indirekt.

Att skriva en fantastisk bloggpost, anordna en tävling, en interaktiv kampanj, skapa en viral video, uppmärksammad PR-aktivitet kan ge bra med länkar. Men…

… det här sker inte automatiskt. Det kräver att du har en tydlig närvaro på olika sociala medier som du arbetet upp under tid alternativt att du aktivt arbetar för att få ditt material spritt på ett bra sätt på bloggar, forum, sociala nätverk, Twitter etc.

Arbetet med att få ett länkbete eller någonting intressant att flyga i sociala medier är ett hantverk. Det handlar om rätt titelsättning, rätt kontakter, rätt strategi, teknik och en sinnessjukt massa fler saker för att få länkar.

Det är just här som många kritiker av SEO missar poängen – de tror att SEOs kommer försvinna för att sociala medier är så populära.

Tro mig, expertis om hur du arbetar för att just få de där smaskiga länkarna från bloggar och andra sociala medier både direkt och indirekt kommer behövas än mer framöver. 

Om ditt mål är att ranka högt i sökresultaten skulle jag hellre anlita en SEO-expert som har koll på sociala medier för att få de där härliga länkarna istället för att anlita en PR-konsult.

Google och de sociala signalerna.

Det här har jag skrivit om tidigare här på Binero och som tidigare handlar det om att sökmotorer börjar ta med sociala signaler som antalet Facebook Shares, ReTweets, +1 och annat för att avgöra sin rakning i synnerhet på nyhetsaktuellt innehåll.

Det finns väldigt få studier som visar hur stor den här effekten är, speciellt för en marknad som Sverige, men sökmotorerna och Google i synnerhet har varit väldigt öppna med att det kommer öka.

Det fina med det här är att gör du det på rätt sätt kommer det innebära att du har en stor fördel framför andra när det gäller ranking i sökmotorerna.

Det personliga sökresultatet och Google+

Tänker vi bort länkar och sociala signaler som ger effekt för alla finns det en sak till som är den största: Ditt personliga sökresultat.

Ju fler som är inloggade på Google alternativt har Google+ desto mer kommer sökresultaten vara personligt anpassade. Har du Google+ och är aktiv där kommer dina vänners delade innehåll synas mycket tydligare i sökresultaten.

Det är till och med så att på sinnessjukt konkurrensutsatta begrepp som aktier, poker och webbhotell kommer vad dina vänner delat med sig synas högt upp i sökresultaten istället för innehåll där någon arbetat timmar med att bygga länkar.

För att förstå hur det kan se ut kan vi ta en skärmdump efter Google+-lanseringen:

Google All-In SEO example

Men kommer vi klicka på dessa sökresultat?

Många studier visar att rekommendationer från vänner är den kanal vi har största förtroende för. Jag har ingen uppdaterad undersökning men en undersökning från Nielsen 2009 visar att just det här ligger i topp.

Nielsen Trust in Advertising

När vi då ser en artikel blivit +1 eller delad via Google+ från någon vi känner kommer vi klicka och känna förtroende för det. Beroende på hur väl du känner vännen och hur stort förtroende du har för den kommer relevansen öka/minska – men oavsett kommer det hjälpa när det gäller CTR (Click-Through-Rate).

Hur stort kommer arbetet Social SEO vara framöver?

Vissa tror att arbetet med Social SEO som en del i det stora arbetet med SEO kommer bli jättestort medan andra är väldigt skeptiska. Hur det kommer bli i Sverige beror på några saker:

  1. Hur stor vikt kommer Google lägga på sociala signaler?
  2. Kommer Google lägga mer vikt på sociala signaler jämfört med andra signaler som länkar?
  3. När kommer Google+ “Search Your World” lanseras i Sverige?
  4. Kommer Google+-resultaten vara lika pålitliga och relevanta?
  5. Hur många användare kommer vara inloggade på Google?
  6. Kommer Google+ bli populärt i Sverige?

I dagsläget finns det ingen större statistisk data för Sverige som kan svara på de här frågorna. Förhoppningsvis kommer det mer framöver och då vet vi mycket tydligare hur stort Social SEO kommer vara i det stora arbetet med sökmotoroptimering.

Det enda vi vet är att det kommer öka, sen får statistisk data och framtiden visa hur viktigt det här kommer bli.

Bild: Kexino


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.