Har du hört talas om Klout?

  • PUSHA

Klout BineroDet var några år sedan som Klout öppnade sina portar för allmänheten, nämligen 2008. Fortfarande finns det dock en del människor som aldrig har hört talas om fenomenet. Därför tänkte vi på Binero berätta lite om vad det är för något. Enkelt uttryckt så mäter Klout hur inflytelserik du är på internet, vilken påverkan dina aktiviteter har på andra. Utifrån detta betygsätts du och får en så kallad “Klout Score” mellan 0 och 100.

Idag är Klout standard för dylika mätningar. Företag som Disney, Audi, CNN, Adidas och en mängd andra storföretag använder “Klout Perks” (specialsydda produkter och evenemang) för att nå och engagera andra som är inflytelserika. På så sätt får de god välriktad marknadsföring på köpet utan de enorma kostnader traditionell reklam kostar.

Tiderna förändrar internet

Förut fick man nästan uteslutande lita till radio, TV och annan traditionell media när man skulle skapa sig en uppfattning och åsikt om en produkt eller ett ämne. Idag finns sociala media där som ett fullgott alternativ. Man skulle kunna säga att de sociala medierna har demokratiserat processen och flyttat över inflytandet från övrig media direkt till folket.

När till exempel Jonas Gardell twittrar positivt om något på Twitter så är det genast en mängd människor som blir direkt influerade av hans åsikter. Om han nämner en hemsida vid namn får den plötsligt mycket trafik. Det är egentligen inte så märkligt eftersom han ju är en känd person. Men principen kan omsättas även på mindre kända personer liksom till företag. Om du skriver något på Facebook och någon delar det vidare så har du direkt påverkat någon. Om företag nämner en ny produkt eller en tjänst i sina sociala mediaströmmar så påverkar de också direkt en rad personer att dela det hela vidare. På så sätt sprids ringarna av aktivitet ut i cyberrymden. Det är denna aktivitet Klout mäter och sedan betygsätter. Du får veta hur inflytelserik du är, vilka som influerar dig, vilka ämnen du påverkar etc.

Klout Influence Binero

Klout hjälper dig

Det är inte bara statistik alltihopa. Klout hjälper dig också att bättre förstå både hur du påverkar andra och hur du själv blir påverkad. Litar andra på dina åsikter? Vilka ämnen tycker andra att du behärskar? Hur inflytelserik är du jämfört med andra, till exempel dina vänner och affärsbekanta? Du får en insyn i en vidare värld av webbinflytande genom att använda Klout.

När ditt inflytande ökar, ökar också andras intresse i din person, dina webbplatser, dina aktiviteter och dina åsikter. Många blir erbjudna produkter från företag innan de blir tillgängliga för den breda marknaden (ja, de vill så klart att du sprider goda omdömen om dem i dina sociala nätverk), du finner nya vänner som delar dina intressen och du får en helt ny insikt i hur viktig statistik omsatt till marknadsföringsvärden är.

Koppla upp dig

Surfa gärna över till Klout och koppla upp dig mot omvärlden på ett annorlunda sätt. Du kommer att arbeta med dina sociala nätverk på ett helt annat sätt efter bara några veckor. Det finns en rad funktioner som hjälper dig att bättre nå ut med just dina budskap – bland annat kan du dela ut Kloutar till andra som du tycker influerar dig. Andra kommer naturligtvis att göra detsamma för dig. Du kan också twittra dina poäng, budskap, inflytelsepoäng etc. Kort sagt, det är inte bara nyttigt, utan också väldigt roligt.

Lycka till med Kloutandet!

 

 


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.