Så blir du utmanaren på marknaden: Stefan Engeseths Sharkonomics

  • PUSHA

Stefan Engeseth, ekonom, författare, föreläsare, konsult och kund hos Binero har utkommit med sin fjärde bok. Sharkonomics – How to attack market leaders, tar sin utgångspunkt i ett av naturens mest fruktade och framgångsrika rovdjur, hajen.

Boken hyllas av ekonomer, som den framstående professorn Philip Kotler, och företagsledare. Undertiteln “How to attack market leaders” förpliktigar, men författaren går noggrant och trovärdigt igenom hur man kan gå tillväga. Han exemplifierar “hajonomi” med bl.a. Apple, hur en uppstickare vid olika tillfällen kunde ha agerat och tagit en stor tugga av marknaden. Han pekar också på möjliga försvar mot olika typer av angrepp mot sin position på marknaden.

På Binero webbhotell tycker vi alltid modig marknadsföring och ambitiös affärsstrategi är intressant, (inte minst för att många gurus i branschen valt att bli kunder hos oss), så vi intervjuade Stefan Engeseth om Sharkonomics.

Vi ställde frågan alla måste undra över: Hur kommer man på idén att simma med hajar som research för en bok om marknadsföring och ekonomi?

Stefan berättar att han varit fascinerad av hajar sedan barnsben. Hajar har i många miljoner år utvecklats och anpassat sig för att bli och förbli framgånsrika.

-De är inte så farliga, hajar kan man lära sig mycket av. Jag har dykt med vithajar i Sydafrika, de är väldigt anpassningsbara.

Under årens lopp har Stefan Engeseth hyrts in för att testa affärsmodeller, ungefär på samma sätt som en ”hackare attackerar en brandvägg”. Som vi kan lära av hajen har han då sökt efter den blind spot som ger honom möjlighet att ta en provtugga. Vilket ofta förskräckt uppdragsgivaren när sårbarheten blir uppenbar.

Stefan berättar att han är besatt av böcker och älskar kunskap.

-Det är bara ett djur som skriver böcker. Men om alla söker kunskap på samma ställen blir slutsatserna samma.

Mycket av dagens affärstänkande uppkom runt andra världskriget, säger Stefan och menar att vi behöver bli mer strategiska och lära av hajar. Kompetensöverföringen är människor dåliga på, medan hajen lyckats utveckla och förfina sina strategier i 420 miljoner år.

 

 Vem eller vilka har störst behov av att läsa Sharkonomics?

-Dels de som vill utmana eller anfalla, oavsett om det är små eller stora företag, små företag kan göra gemensam sak.

-Dels de som har något att försvara. För dem är hajar en bra källa. 99% av alla företag saknar ett försvar. Man har belöningssystem för anfall, men inte för försvar. Man premierar exempelvis att få in nya kunder, men inte att behålla de man redan har.

I Sharkonomics visar Stefan Engeseth med hajen som exempel att en provtugga av bytet är bra. Men är det möjligt för en uppstickare att ge sig på vilken företagsjätte som helst?

-Absolut! Det är inte storleken på tuggan som är avgörande. Ta en tugga i taget och ha tålamod. Sök möjligheterna.

-När Apple samarbetade med Motorola och installerade iTunes i deras telefon var det en provtugga. Apple lärde sig, kom tillbaka och tog en killing bite med iPhone.

-Många företag lever i förnekelse. Först gör de succé, etablerar en position, men sen förnekar man risker och hotbilder.

Bineros marknadsavdelning (i bild Erik) tackar för tipsen - vi hajar!

Om du skulle utse en av bokens poänger till den viktigaste, vilken skulle det vara?

-Att inse sin sårbarhet, ingen är osårbar. Den insikten ger ödmjukhet. Därför måste man hela tiden utvecklas, aldrig stå stilla.

-Våra kroppar åldras och blir stela. Det gäller även företag. Man måste vara förändringsbenägen.

Sharkonomics har hyllats av näringslivstoppar och ekonomiforskare, bl.a. tungviktaren professor Philip Kotler. Gör det dig till en bokmarknadens späckhuggare?

-Jag är väldigt glad för berömmet, inte minst från Kotler som jag beundrat länge. Men i boken beskriver jag bl.a. Apple som en stor späckhuggare, jag identifierar mig mer med vithajen. Den är anpassningsbar och är inte främmande för samarbete om den ska ta en val.

 

 

På http://www.sharkonomics.com/ kan du läsa utdrag ur boken, omdömen om den, samt titta på bilder och filmklipp (Stefan intervjuar hajexperter). Stefan Engeseth driver också företaget Detective Marketing och har skrivit ytterligare tre böcker.

Har du en grym ekonomibok eller artikel att rekommendera i ämnet? Dela den med oss nedan!

 

 

 


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.