Fler Likes & Shares på Facebook

  • PUSHA

Facebook – Binero HostingVarför får vissa personer på Facebook så mycket större spridning på sitt budskap än andra? Varför gillas andras inlägg mer? Enligt experten på sociala media, Dan Zarrella, är den enda vägen till mer vidaredelningar och fler klick på Gilla-knappen att illustrera dina inlägg med fler bra bilder och att du börjar tala i första person. Och herr Zarrella borde ju veta – han har analyserat över 1.3 miljoner inlägg från de 10 000 mest gillade Facebook-sidorna och resultatet av undersökningen blev att bilder och personliga texter är det vinnande receptet.

Zarrellas analys

Bilder är utan tvekan det som skapar mest uppmärksamhet. En bild säger ju, som talesättet går, mer än tusen ord. Därefter kommer texten. Aktuella nyhetslänkar ger flest gilla-tryckningar, vidaredelningar och kommentarer, och människor som talar i första person och använder ord som “jag” och “mig” får bättre respons över lag än andra – något som är precis tvärtom på exempelvis Twitter.

“Rent allmänt gäller, både för Facebook och andra sociala media, att man skapar intressant innehåll och delar med sig av det vid rätt tidpunkt”, säger Zarrella. “På Facebook är det visuellt innehåll som går extra bra. Det är också viktigt att vara engagerad, inte förbli neutral.”

Slutsatsen av det torde väl bli att både positiva och negativa inlägg tickar på bra så länge man kan spåra engagemanget i dem.

Dan Zarella | DanZarella.com

Andra framgångsfaktorer

Men inte enbart bilder och tilltalssättet avgör hur framgångsrikt ett inlägg blir. Det finns andra – om än lite mindre viktiga – faktorer som också spelar in. Timing är en av dem. Inlägg som postas på eftermiddagen och fram till ungefär klockan åtta på kvällen får i regel större spridning än inlägg som postas övriga tider på dygnet. Naturligtvis gäller detta för amerikanska förhållanden men Peter From, framgångsrik mikrobloggare på Google+, kan bekräfta att den tendensen är ungefär likvärdig i Europa och inte något som enbart gäller Facebook.

Mycket handlar om hur man styr flödet av sin information. När är folk som mest aktiva på Facebook? Svaret på den frågan är väl knappast förvånande men borde få många arbetsgivare att fundera över sina medarbetares arbetsdisciplin. Det bubblar nämligen av aktivitet under den tid av dygnet när människor istället borde ägna sig åt sitt arbete; mellan fem på morgonen och fram emot klockan 18:00,  då all aktivitetet sjunker dramatiskt. Dock i rättvisans namn skall det väl påpekas att det är under lunchtid som Facebook som mest sjuder av liv. Kanske finns det hopp ändå för alla arbetsgivare.

Det finns också bra och mindre bra dagar för framgångsrika Facebookinlägg. Torsdagar är den sämsta dagen och lördagar och söndagar de bästa när det gäller att få en bra spinn-off på det du skriver. Du kan kolla in alla Dans häftiga Inforgraphics här.

Summering

Hur det nu än är med alla denna statistik – bra innehåll vinner alltid över dåligt, oavsett om det rör sig om bilder, texter, videosnuttar eller länkar. En bra bild lockar till engagemang, en välskriven text likaså, och hur mycket man än söker så finns det inga genvägar till framgång. Inte ens på Facebook. Den som tålmodigt och engagerat skriver om saker och händelser som personen behärskar ger i slutändan också det önskade resultatet: uppmärksamhet och framgång. Självklart kan det vara en fördel att lära sig de elementära grunderna i hur en digitalkamera fungerar och att illustrera de inlägg man gör med några väl valda bilder, men fortfarande gäller: kvalitet framför kvantitet. En bra bild är bättre än fem dåliga som bara rör till intrycket.

Vad har du för erfarenheter av artikelämnet? Berätta gärna i kommentarerna nedan.


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.