En strategi för sociala media i WordPress

  • PUSHA

WordPress Social Media | Binero HostingEnligt diverse nya (amerikanska) undersökningar, har trafiken från sociala medier som Facebook, Twitter och Google+ mångdubblats de senaste 12 månaderna. En del tycker till och med att trafiken från sociala medier är viktigare än den som fås via de konventionella sökmotorerna därför att den ofta kommer via vidaredelningar som ju kan ses som “rekommendationer” från en vänkrets. För bloggaren är idag sociala medier lika viktigt som själva bloggandet – det är där man har möjlighet att snabbt få ut sina alster till en intresserad krets.

Men hur ska man som WordPress-användare acklimatisera sig till den rådande verkligheten och hur ska man dessutom kunna dra fördel av den? Enkelt uttryckt; acceptans och fokus. I den här artikeln tänkte vi på Binero visa dig hur.

 

Den sociala trenden

Många bloggare har lagt ned sina hemsidor för att satsa mestadels på Facebook Fan Pages och/eller Google+ Pages. Andra har istället byggt ut och satsar på sociala medier lika mycket som på sina gamla bloggar. Vilket man nu har valt så är fakta att trafiken till normala bloggar minskar medan den ökar till de olika sociala medierna i takt med att funktionaliteten och säkerheten förbättras. Bloggarens enda riktiga val är att acceptera tidens gång och att anpassa sig till de nya strukturerna.

WordPress Social Media | Binero Hosting

 

Du måste fokusera

När nu de sociala mingelsajterna blir fler och fler så ser man också att på de flesta bloggarna dyker det upp ikon efter ikon med nya sociala medier att dela vidare till eller för att gilla/plussa/etc. I många fall är det faktiskt riktigt rörigt och skapar mer förvirring än nytta. Mycket bättre är det att fokusera på de mediasajter som faktiskt styr utvecklingen. Toppbloggarna begränsar sig ofta till att erbjuda vidaredelning till Facebook, Twitter och Google+ och det finns en anledning till det. Nästan all trafik från sociala medier till olika hemsidor kommer från dessa tre giganter. Därför bör du som bloggare fokusera på att erbjuda dessa alternativ i huvudsak och sedan möjligen krydda med några få andra intressanta sajter som Pinterest, StumbleUpon och Tumblr.

 

Dina verktyg

Som bloggare har du alltid möjligheten att välja en passiv eller en aktiv väg när du sätter upp din strategi för sociala media. Den passiva medför att du förblir vid det gamla och har svårt att anpassa dig till gällande realiteter – den aktiva vägen är därför att föredra. Som WordPress-användare har du några viktiga verktyg att välja mellan när du bestämmer dig för att agera:

  1. Överlägsen SEO-funktionalitet
  2. Hundratals med plugins anpassade för sociala media
  3. Enkelheten i implementeringen av nya funktioner

Du kan snabbt vara på banan när det gäller sociala medier om du bara vill. Det finns massor av bra pluggar som hjälper dig att effektivisera samspråket mellan din blogg och dina sidor på de olika sociala medierna och du får oftast sökmotoroptimering på köpet när du jobbar i WordPress.

Du behöver inte alls anstränga dig övermåttan när du skapar en effektiv strategi för sociala medier – men du måste vara aktiv. Inte bara genom att installera nödvändiga plugins utan också när du agerar på Facebook, Google+ eller de sajter du har registrerat dig på. Innehållet är alltid det viktigaste – och du som bloggare har möjligheten att styra över det. Bra innehåll ger många rekommendationer och med hjälp av olika plugins kan du snabbt sprida dem på internet.

Acceptans av det som sker runt om kring dig och fokus på hur du ska göra det bästa möjliga av det – det är den enkla strategi du behöver för att fortsätta utvecklas. Svårare än så är det inte.

Har du erfarenhet från sociala medier och WordPress? Berätta gärna i kommentarerna nedan.

 


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.