Optimera dina bilder för Google Search – Del 2

  • PUSHA

Google Search BineroHär kommer nu del 2 i serien om hur du bäst optimerar dina bilder för Google Search. Det här med att bara slänga upp en bild på webben och sedan inte tänka mer på det kanske fungerade i början på 2000-talet – idag är det av största vikt att man även hanterar sitt bildmaterial på bästa möjliga sätt i bloggar och på andra webbplatser.

Därför vill vi på Binero tipsa dig om just det i den här artikelserien (del 1 hittar du för övrigt här).

Optimera på rätt sätt – fortsättningen

6. Bildstorlekar – glöm det

Bildstorleken har ingen betydelse för huruvida Google indexerar bilden eller inte. Däremot kan det ju vara viktigt att optimera dina bilder storleksmässigt för själva bloggen/hemsidan. Dock för indexeringen har det ingen som helst betydelse hur stor eller liten din bild är.

7. Undvik att bädda in text i själva bilden

Även om bildstorleken inte spelar någon roll så har Google gått ut med en varning när det gäller viktiga texter som bäddas in i bilder – speciellt när det gäller sidhuvuden och menyobjekt. Skälet är att alla användare inte har möjlighet att se dessa bilder och därmed missar viktig information. Google rekommenderar att alla viktig textinformation skall vara HTML-baserad och inte bakas in i bildmaterialet med Photoshop eller andra bildredigeringsprogram.

Google Image Search – Binero

8. Använd beskrivande rubriker i länkar till bilder

Du kan aldrig kontrollera hur andra externa sajter länkar till dina bilder men du har full kontroll över dina egna interna länkrubriker. Se till att de är relevanta informationsmässigt och korrekt beskriver bilden du länkar till. Om du till exempel har ett album med vackra solnedgångsbilder från Stockholm så är en lämplig länkrubrik “Vackra solnedgångsbilder från Stockholm”. Sådan tydlighet gillas av Google och dina bilder åker hiss uppåt i ranking.

9. Skydda dina bilder

Det är lätt att dela bilder på nätet i dag och ofta betyder det att bilder dyker upp i otaliga kopior på de mest obskyra platser. Tänk bara på Pinterest och alla dessa ryska bildfarmar.

Google har uttryckligen sagt att originalbilden skall vara väl attribuerad så att det blir lättare för sökmotorjätten att rätt indexera bilderna. Desto mer information du alltså tillskriver din bild, desto större chans att Google lyckas visa originalet i sökningar istället för kopior.

Gör det tydligt vem som har tagit bilden och varifrån den ursprungligen kommer om du lånar en bild från webben. Kontrollera också noga att du verkligen får använda bilden kostnadsfritt.

 10. Tänk på användaren

Populära sajter som delar bilder till höger och vänster (till exempel Pinterest) ger naturligtvis en större spridning till bilder som aldrig annars skulle ha nått ut. Dock Google varnar för beteendet eftersom det till slut blir oöversiktligt för slutanvändaren varifrån bilden kommer. Därför ger Google följande rekommendationer för bästa användarvänlighet:

  1. Använd högkvalitativa bilder – de ser bättre ut och genererar mer trafik när de delas vidare (av ärliga människor vill säga)
  2. Skapa egna sidor för viktiga bilder – det är bra för rankingen i sökresultaten
  3. Lägg viktiga bilder i första synfältet – då slipper besökaren skrolla

Fler viktiga tips om användarvänlighet kan du läsa här på Googles supportsida.  Google har också en utmärkt informationssida om hur du bäst optimerar bilder för webben. Den hittar du här.

Om du följer de enkla tipsen i den här artikelserien så kommer dina bilder (och därmed även dina blogginlägg) att hamna mycket högre i sökresultaten och du får mer trafik till din blogg/webbplats.

 

Har du egna erfarenheter av bildoptimerinmg för sökmotorer? Berätta gärna i kommentarerna nedan.

 

 


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.