Twitter år 2012 – vad händer?

  • PUSHA

Twitter In 2012 | Binero HostingTwitter är fortfarande den populäraste mikrobloggplattformen i världen. Inte bara svenskar som allkonstnären Jonas Gardell och utrikesminister Carl Bildt använder tjänsten – utan allt fler i vårt avlånga land tycker att twittra är roligt. Google+ och Facebook, för att inte tala om Pinterest, Instagram och Flickr, är alla sociala nätverk med bred användarbas men ingen erbjuder det Twitter har; korta statusmeddelanden (begränsade till 140 tecken) i så kallad mikrobloggform. Vill man kolla trender, loggar man in på Twitter och får genast reda på vad dagens snackis är. I den här artikeln tänkte vi på Binero titta lite på hur Twitter utvecklas, så här anno 2012.

 

Twitter i siffror

Under våren 2012 gjordes en internationell undersökning (av Princeton Survey Research Associates International) om Twitteranvändandet och över 2000 personer utfrågades om sitt användande av tjänsten. Det visade sig att ungefär 15% av alla vuxna i den industrialiserade världen använder sig av Twitter och att 8% gör det dagligen. Tittar man på 2011 års siffror så var det 13% som använde Twitter och bara 4% gjorde det varje dag. Utnyttjandet på daglig basis har alltså fördubblats på ett år. Kanske kan man se ett samband med att användandet av smartphones har ökat markant under perioden och att många telefoner har Twitter förinstallerat och därmed lätt tillgängligt. Hur det nu är med det, Twitter går fram i undersökningen medan till exempel jätten Facebook backar. Bara det är intressant och kräver en tankeloop.

 

Socialt engagemang kontra teknik

Att Twitter (och Google+) ökar i alla undersökningar (liksom även mindre, men helt nya, företeelser som Pinterest och Instagram) men inte Facebook lämnar en del frågetecken efter sig. Att räta ut dem här är inte möjligt men en fingervisning om anledningen kan ändå skönjas i alla pressmeddelanden, forum och bloggar. Twitter (liksom övriga ovan nämnda tjänster) har lyckats med tre saker:

  1. förbättrad funktionalitet efter omstuvningar i tjänsten
  2. behålla användarlojaliteten
  3. erbjuda en väl fungerande tjänst

I samtliga fall har Facebook misslyckats de senaste två åren. Twitter har ständigt förbättrat sin produkt i en takt som inte har stört användandet nämnvärt och förbättringarna har inte skapat branta upplärningskurvor. Trots nyheterna så har man hela tiden känt sig hemma med produkten. Användarna har förblivit lojala tjänsten och Twitter har till och med kunnat öka antalet registreringar – mycket beroende på att tjänsten känns stabil och enkel att använda. Det i sin tur leder oss in på punkt tre rörande en väl fungerande tjänst – för Twitter är det. Visst är det ibland avbrott i systemet och nog kan det dyka upp en bugg även där, men i det stora hela, och speciellt jämfört med Facebook, så är det inga märkvärdigheter som skapar proteststormar.

Twitter In 2012 | Binero Hosting

Twitter 2012 – ska utvecklarna följa efter trots restriktionerna eller blir det en massflykt till konkurrenter som Google+ och Facebook?

 

Framtidens mikroblogg?

Med tanke på uttalandet om att strypa nyttjandet av Twitters API kraftigt, gjort av företagets VD Dick Costolo i augusti i år, så finns det trots framgångar en viss anledning till oro. Företaget är värderat till ungefär 8 miljarder dollar och pressen på Costolo att göra Twitter profitabelt är ingen lätt uppgift. Riskkapitalisterna som har stöttat företaget genom åren börjar tröttna och kräver resultat. När sådant sker brukar också utvecklingsavdelningar snabbt få veta att tempot måste öka. Vi har sett det hos Facebook redan – ska vi nu få bevittna det även på Twitter?

Vägen framåt känns just nu rätt dimmig. Att skära bort samarbetet med LinkedIn kräver ingen analys – det var en självklarhet med tanke på den lilla mängd trafik som samarbetet genererade – men att med storyxan hugga fingrarna (eller rent av händerna) av alla mindre utvecklare som bygger sina applikationer kring Twitter kan visa sig bli ett ödesdigert misstag om det genomförs fullt ut. Det kan generera en massflykt till Google+ (eller varför inte Facebook?). Det förstnämnda företaget har ju som bekant lyckats över alla förväntningar med sin produkt Google+. Där finns mycket jungfrumark att bryta om man är en duktig applikationsutvecklare.

Nåväl, den som lever får se. Själva håller vi tummarna för att Twitter tar sitt förnuft till fånga och fortsätter att vara en jäkligt bra mikroblogg!


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.