Vill du jobba inom Social Media?

  • PUSHA

Work In Social Media | BineroMånga drömmer om att jobba med sociala medier. Gärna hos Google eller något annat “hett” mediaföretag. En del tror det finns stora pengar att tjäna utan att jobba häcken av sig – och visst finns det folk som tjänar mycket pengar i branschen men de allra flesta gör det inte. Tittar man på trenderna på svensk arbetsmarknad, är det som om sociala medier fått stjärnstatus – alla vill dit och alla tror att de är nästa Demi Moore eller Tom Cruise (eller någon hjälte i bloggvärlden). Det går att få jobb inom sociala medier, men räkna med att du måste göra allting rätt för att lyckas i den hårda konkurrens som råder. Vi på Binero tänkte ge några tips på vägen.

 

Jobba hårt

Fler och fler företag anställer personer som ska ansvara för deras sociala mediesatsningar och fler och fler av företagen har insett att det är en tuff värld som kräver rätt person med rätt kontakter på rätt plats – i den ordningen. Ska du sikta, sikta högt och jobba hårt. Du måste synas online och du måste synas ordentligt, så det är där din resa börjar. Om du inte syns på Twitter, Facebook, Google+ eller vad du nu siktar in dig på, hur ska du övertyga din blivande arbetsgivare att du kan få deras företag att synas?

 

Sprid dig över fler nätverk

Även om du i huvudsak satsar på en social mediekanal (vilket de flesta gör) så är det bra om du visar dig i så många som möjligt. Inte bara för att du ska lära dig hur sajterna fungerar utan för att visa att du satsar på mer än än häst i loppet om jobben. Var flexibel – törsta efter kunskap. Du ska kunna funktionaliteten på sajterna lika bra som ditt eget hem.

Work In Social Media | Binero

 

Var kreativ och relevant

Alla inlägg du gör speglar din personlighet, dina kunskaper och din kreativitet. Om du vill ha det hetaste jobbet i branschen så måste du också veta vad du gör och det bättre än alla andra. Tänk utanför den vanliga fyrkanten och gör saker som visar att du leder utvecklingen, inte bara följer den.

 

Var ett proffs

Ingen gillar amatörer, alla älskar ett proffs. Håll dig till fakta och var alltid sakligt kunnig. Se till att dina sociala onlineströmmar hålls rena från taskiga semesterbilder, fyllefester med polarna och flickvännens pussmun (eller pojkvännens för den delen). Du vill ju ha ett jobb på ett mediebolag, inte i ett partytält.

 

Lär dig industrin

Om du inte vet mer om branschen än dina konkurrenter så får du heller inte toppjobbet. Visa hur passionerad du är när det handlar om sociala media, visa att du kan din sak. Gör det snyggt och proffsigt och lär dig allt om företagen du intresserar dig för. Skriv om dem och använd din kreativa sida när du gör det. Då märks du. Kanske inte direkt, men sinom tid. Vägen till främgång är lång och det finns inga genvägar.

 

Nätverka rätt

Se till att interagera med andra relevanta personer inom industrin. Sprid dig själv till ställen där det finns andra likasinnade. Lär känna rätt personer via dina sociala kontakter och, framför allt, var inte rädd för att ta kontakt. Visa framfötterna och nätverka effektivt.

 

Lär dig grunderna till viss programvara

Det frågas alltid en massa kring HTML, hur man storleksförändrar bilder, WordPress etc. Lär dig grunderna inom en rad viktiga ämnesormråden – du behöver inte bli en guru – och du kommer att bli en viktig person att lära känna. Rykten sprider sig snabbt på nätet och rätt slags hjälpsamhet – om än planerad – är helt rätt i tiden och skapar förutsättningar för att komma närmare viktiga personer.

 

Lär dig snacket

Alla branscher har sitt eget språk och du måste lära dig vad som är kutym inom den sociala mediebranschen för att kunna hänga med i vad som sägs/skrivs. Det är ju inte lätt att söka jobb på MacDonalds i Tyskland om du inte kan tyska – samma sak gäller här. Ska du ha toppjobbet, lär dig tugget.

 

Var hjälpsam

Se till att vara intresserad och hjälpsam när helst du kan. På så sätt skaffar du erfarenhet och erfarenhet behöver du om du ska landa drömjobbet. Hjälp kompisar med bloggen, svara på frågor i olika forum, googla på sådant du inte kan, visa att du vill vara till hjälp. Sådant uppskattas och du får lära dig massor utav bara farten.

Om du följer ovanstående tips så kommer du med lite god vilja och hårt arbete snart att vara ansvarig för något företags sociala medier. Det blir inte lätt men så kan ju inte alla lyckas heller. Det är bara de som verkligen vill, som lyckas.

Har du jobbat, jobbar eller vill jobba med sociala medier. Berätta gärna om det i kommentarerna nedan.


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.