Affiliate: Optimera och konvertera, del 1

  • PUSHA

Att svara på frågan varför konverteringsoptimering är något som både är lönsamt och viktigt på webben idag är enkelt. Om du fördubblar din konverteringsgrad från 1 % till 2 % så säljer du ju faktiskt dubbelt så mycket och kommer förhoppningsvis också tjäna dubbelt så mycket.  Det svåra är inte att förstå varför utan att förstå hur i detta ämne.

Vi på Binero skall i en serie bloggposter försöka lyfta fram grunderna i konverteringsoptimeringen med start i det här inlägget.

 

Att upptäcka konverteringsoptimering

För några år sedan mötte jag ämnet konverteringsoptimering första gången. Jag hade en affiliatesajt som rankade bra i Google men inga besökare använde min sajt för att gå vidare och köpa något. Den konverterade helt enkelt inte. Besökarna vände i porten och gick någon annanstans.

En liknande situation men i verkliga världen mötte jag häromdagen. Jag befann mig av olika och delvis outgrundliga anledningar på västgötaslätten på en konstrunda med mina föräldrar där vi  upptäckte att det fanns en strutsfarm med försäljning av strutskött. Det här kändes på förhand ganska spännande och exotiskt och vi styrde faderns bil mot gården. Väl där möttes vi av en gård där i princip allt bonden ägt under sitt liv tycktes utspritt över den lite halvdant klippta gräsmattan. Det första intrycket var helt enkelt inte imponerande men vi gav det en chans och gick (”klickade”) vidare in på gården.

Inne i gårdsbutiken, vars port för övrigt upplystes av en blinkande neonskylt, möttes vi av en frysbox från 70 talet där kvarlevorna av strutsarna tydligen skulle ha funnits. Nu kom vi som tur var aldrig så långt för när vi frågade damen som vaktade frysboxen om hon hade något att rekommendera så sa hon att hon inte visste något om strutskött så vi smög iväg så snabbt som möjligt.

Det finns ju förstås mängder av rätt uppenbara förbättringsåtgärder för strutsgården att göra men det skall vi inte skriva något om här. Istället kan vi konstatera att det kan vara på ett liknande sätt på en webbplats. Designen är rörig eller utdaterad, informationen felaktig, copytexten är urvattnad och kanske upplevs sajten som oengagerande eller okunnig? Precis så var fallet med min affiliatesajt vilket resulterade i mängder av förbättríngar i rätt riktning och därmed kom också fler sales.

 

Konverteringsoptimering och rätt attityd

Det finns en god anledning att närma sig ämnet konverteringsoptimering med viss ödmjukhet. Ämnet är enligt min mening mycket stort och vill du behärska detta ämne till fullo krävs många år av praktisk och teoretisk erfarenhet. För att lyckas med en konverteringsoptimering krävs inte bara kunskap om hur man gör ett experiment i google analytics utan lika mycket inspiration och vägledning behöver vi hämta från psykologi, marknadsföring, design och inte minst behöver vi ha någon som kodar ner alla dessa delar på din webbplats.

Det här är heller ingenting som du gör en gång. Det är ingen quick fix. Istället belönas långsiktighet och kontinuerligt arbete.  Med detta sagt vill jag även påstå att det går att lyckas med konverteringsoptimering. Det är väldigt belönande och roligt när väl de olika pusselbitarna faller på plats och du i test efter test kan iterera dig fram till den optimala lösningen.

 

Siffrorna – Att mäta konverteringen

Första steget i vår teoretiska kunskap om ämnet blir att förstå lite mer om hur man kan mäta konvertering på en sajt. Det allra enklaste sättet att mäta sin konvertering på sajten är att under en tidsperiod beräkna antalet kunder du får av antalet besökare. Då får du din konvertering på makronivå (dvs hela verksamheten). Men så enkelt är det inte alltid och kanske inte heller så meningsfullt för den process du är på väg in i. Du kanske driver en medlemsbaserad tjänst där det är mer intressant att mäta vad som händer med dina nya besökare eller att du vill mäta konverteringen på en specifik reklamkampanj alternativt en mikrokonvertering på en för dig viktig sida på din webbplats.

Du måste välja ett, för din tjänst, relevant mätsätt. Ur min erfarenhet så är det mer givande att börja titta på sin konvertering längs den troligaste väg som en kund tar genom din webbplats mot kassan. Det här brukar på engelska kallas för conversion funnel och kan ses som den/de viktiga sidor som dina kunder brukar gå genom din webbplats mot ett köp. För att återupprepa mig här i texten så är det ofta enklare att mäta konverteringen kring en viktig sida på din webbplats eller en landningssida för en kampanj.

 

Vilka verktyg behöver du ha?

Jag har redan nämnt att du behöver ha koll på antal besökare, nya besökare, vilka sidor som dina kunder besöker och att vi behöver ha koll på diverse olika mätvärden. Det här är ingenting som du själv behöver utveckla utan i princip allt du behöver för att göra mätningar finns i Google Analytics. Så det är förstås viktigt att en spårningskod är installerad och fungerande. Du kommer att kunna hitta all information du behöver, göra praktiska experiment och mäta sannolikheten att lyckas bättre i analytics. Vi kommer till hur du genomför dessa experiment i ett senare inlägg.

För att lyckas med en konverteringsoptimering krävs det också att du kan uppdatera och skapa varianter av din sajt som används vid experiment och mätningar. Det här innebär alltså i praktiken att du antingen själv måste komma åt delar av din kod eller att du har en bra kommunikation med den/de som utvecklar din hemsida.

Nu är du förhoppningsvis sugen på att komma igång och förbättra din konvertering! I nästa inlägg börjar vi med detta och tänker till vilka typer av besökare det egentligen finns.

 

Artikelförfattaren Simon Rybrand driver MatematikVideo.se som erbjuder mattehjälp på nätet och bloggar om entreprenörskap på websimon.se.

Bilder: Sippeangelo, Flickr samt Itshears, Flickr

Har du ytterligare synpunkter kring konverteringsoptimering? Kommentera gärna!


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.