Nakna och ocensurerade

  • PUSHA

Det är med ett stort nöje som vi idag, som första svenska webbhotell, introducerar en helt öppen driftinformationssida. Skönheten finns att beskåda på www.binerodrift.se.

Vår nya driftinformationssida bygger på en övervakninglösning från Pingdom. För er som inte känner till Pingdom så är det ett riktigt seriöst och bra (om inte det bästa) övervakningsföretag som anlitas av aktörer som Skype, Sony BMG, Alexa, Siemens mfl. Pingdom har under flera års tid även anlitats för Internetworlds webbhotellstester.

Pingdoms övervakning bygger bl a på att flera kontrollservrar, från olika delar av världen, försöker ansluta mot vissa definierade servrar/tjänster. Det innebär att man får en redundans i övervakningen (i jämförelse med övervakning från en enda server). Om du vill veta mer om hur det fungerar så finns det ytterligare information här.

Vad innebär det här för dig som kund till oss?

Nu har du alltid koll på om din hemsida, e-post eller någon annan tjänst fungerar som den ska. Alla driftstörningar, som har pågått i mer än 3 minuter, uppvisas i realtid. Detta samtidigt som du har en fullständig historik över tidigare störningar. På den nya driftinformationssidan kommer vi även att kommentera vissa händelser och lägga ut information om planerade underhåll.

Vad innebär det här för oss?

Borat i en mankiniDet hade varit möjligt för oss att vänta med detta, att först få upp vårt nya system och serverplattform (med tillhörande fördelar vad det gäller redundans, lastbalansering osv), men som ni vet så är vi inte riktigt som alla andra webbhotell.

Vi vill visa att vi tar vår tillgänglighet på högsta allvar, att vi agerar snabbt och ordentligt och att vi inte har något att dölja. Kort sammanfattat, vi är nakna och ocensurerade.

Vad händer nu då?

Även om tärningen är kastad så är vi långt ifrån klara. Det här är den första versionen av vår nya driftinformationssida och även om vi redan har ett antal förbättringar på gång så vi vill hemskt gärna höra från er, våra kunder och besökare, vad ni tycker.

Finns det något som vi bör ta bort, lägga till eller förändra? Kommentera mer än gärna direkt här i bloggen, eller släng oss några rader på marknad@binero.se. De bästa bidragen kommer att belönas med en Mankini! :)

  • Emil

    Det skulle inte gå att göra den lite mer personlig? Oftast är väl man nästan enbart intresserad av det som påverkar en själv. Under Kontroller listas galet mycket saker som inte påverkar just mina tjänster eftersom jag bara ligger på en server. Hade varit trevligt om man kunde välja vad som skulle visas som default (självklart med möjligheten att se allt).

  • http://www.gratissms.se Joel

    Förslag1: March 2008 kanske borde stå “Mars 2008?”.
    Förslag2: Gör denna text lite större så man ser vad man skriver i sin bloggkommentar :P

    //Joel

  • http://www.binero.se Jonathan

    Joel, att det står “March” istället för “Mars” beror på WP:s hantering av månader. Vi jobbar på att lösa det. När det gäller kommentarstexten så är den liten för att vi vill.. ehh, värna om miljön?

  • http://jedisthlm.com Jens Wedin

    RSS Support! Så jag kan få nyheterna i min RSS läsare. Annars riktigt bra. I like öppenhet.

  • http://www.binero.se Anders

    Jens, RSS är på G, det var bland det första som jag var på tillverkarna om :)
    Jonathan, vi kanske ska ta och skicka ut förstoringsglas till alla som postar kommentarer? ;)

  • http://www.ringman.se Anders

    Anders, en bra idé du kom med. Köp in en större mängd förstoringsglas och sätt dit Binerologgan och dela ut den till era kunder. Ni kan ha en slogan i stil med “Nu kan ni granska oss noga”….

    En bra reklamkampanj…

    Anders R

  • http://www.geiser.se Kristoffer Geiser

    kewl system.

  • http://www.mediascreen.se Marcus

    Ett stort steg framåt!

    Efter alla problem med VonAnka har det varit svårt att veta om man kunnat lite på era försäkringar om att det ska bli bättre. Med automatisk upptidsrapportering växer genast mitt förtroende.

    För övrigt instämmer jag i att det är ganska irriterande att texter här är mikroskopisk. Har ni verkligen inte någon på firman som kan lägga in en rad css?

  • http://www.tunisienresor.se Tunisien

    Jag har en fråga, mitt webhotell går ut när jag är på semester, hur kan jag betala det i förväg?

    Mvh
    Naim Murseli

  • http://www.tunisienresor.se Tunisien resor

    Angav fel epostadress, sorry.

  • Emil

    Var det bara jag som inte kom åt binerodrift.se i natt samtidigt som jag inte kom åt binero.se?

  • Randolph

    Jag vet inte vad ni menar med att ni är ensamma om som svenskt webbhotell att visa detta ?

    Det finns på rak arm ett jag kan säga gör det, och det är Manufrog, sedan har jag sett ett antal till som jag inte kommer på rent spontant. Nu kanske inte driftinfon ser likadant ut på alla dessa webbhotell, men jag kan ju yttra utan att ljuga att ni inte är ensamma om att ha statistik på det hela, sedan vilken leverantör av det hela olika webbhotell använder det är en annan sak.

    Det finns ett hundratal webbhotell i Sverige, så hur kan ni vara så säkra på att ni är ensamma? Är det inte att slå er på bröstet lite väl mycket ? :-)

    Lev väl!

    Mvh

  • http://www.binero.se Jonathan

    Naim, hör dig för med faktura@binero.se om detta.

    Emil, att binerodrift.se inte fungerade under serverflytten i helg beror på att domänen använder sig av våra namnservrar (som påverkades av flytten). Vi håller på att lägga ut domänen på namnservrar utanför vår servermiljö, så att sidan alltid ska vara tillgänglig.

    Randolph, vi älskar att slå oss på bröstet! ;) Jag vågar påstå att vi är unika med vår driftinformation. Vi uppvisar exempelvis tillgängligheten, med tillhörande detaljerad statistik, för samtliga tjänster, vår driftinformation är externt placerad, med fler geografiska mätpunkter, samt att våra kontroller är mer frekventa (Manufrog kontrollerar var 5:e minut, vi kontrollerar var 3:e minut). Det innebär t ex att en omstart av en (planerad/oplanerad) server verkligen kommer med i vår driftinformation.

  • http://www.dimmljus.se Tompa

    Klockrent.

  • Magnus

    Vad bra att man kan se tydligt att von Anka har problem igen … som om man inte redan visste det när kunderna ringer och klagar :/

  • Magnus

    Kan ni inte ta och spränga von Anka? Jag tyckte ni sade att den var fixad med en ny revolutionerande arkitektur.

    OCH SNÄLLA GÖR TEXTEN STÖRRE I DETTA INMATNINGSFÖNSTER!

  • Pingback: Binero - bäst på domännamn, vänligast på webbhotell » Blog Archive » Så skapades Sveriges bästa webbhotell 2009()


Bäst i test två år i rad - Internetworld

Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.