Känslan i en Koenigsegg
Hur känns det att åka i en av världens dyraste och snabbaste bilar (världsrekord 2005)? Vi provade.

Låg
En supersportbil är något helt annat än en vanlig bil, och en Koenigsegg CCR har ett lågt luftmotstånd även för en sådan. En knapp meter hög (1070 mm) över marken så glider den in i midjehöjd och tidvis var vi rädda att inte ens se den vid fincruisingen i Västerås.
När man sjunkit ner djupt och sitter i den så är den härligt bred (1990 mm), det känns nästan som man ser från horisont till horisont i den c-formade vindrutan.
Lätt
Man liksom känner den enorma lättheten i den breda kolfiberkarossen. Styvheten i karossen gör att man kan ha en mjuk dämpning. Koppla detta med förmågan att höja framkanten på bilen 1 dm och man får en bil som faktiskt går att köra på andra underlag än racerbanor.
Kombinationen av en superlätt bil (1418 kg fulltankad) och ett vrålande vilddjur till V8, Koenigseggs kompressormatade egna modell, är det som gör att CCR:en slagit flera rekord.
Ljuvlig
Nyckelordet i Koenigseggs bilar är â€kompromisslösâ€. Varje del, från de designade pedalerna och den karakteristiska cirkeln med tio knappar till takkonstruktionen som precis passar i det obefintliga utrymmet under motorhuven andas exklusivitet.
Men den mekaniska växellådan och växelspaken i brösthöjd påminner om att detta inte är någon slags limousine utan rakt igenom en supersportbil – utan kompromisser.
Livsfarlig
Gasen trycks inte ens halvvägs ner och jag känner direkt hur mina 90 kg pressas ner i stolen samtidigt som motorvrålet ökar. Känslan av att sitta så långt ner och höra, och känna, motorns rytande bakom sig i brösthöjd är fantastisk, beroendeframkallande.
Vi kan bara hålla med Top Gear – den här bilen slår alla nikotintuggummin i hela världen.
Se även:
Top Gear testar CCX – utan vinge
CCX slår Top Gears banrekord – med vinge
Bilder: T H Nilsson