• Webmail
  • Panel
  • Webmail
  • Panel
  • Hem
  • Webbhotell
  • Cloud
  • Hemsida
  • Domän
  • Om oss
  • Support

Simons SEO-tips: Brinkenfeldtit.se SEO-analyserat!

4 comments | Posted by Simon Sundén | 23 december, 2010 | SEO, Tips, Wordpress

Vi går raskt vidare i SEO-analyserandets ljuva jul! Idag tänkte jag gå in och analysera Sebastian Brinkenfeldts sajt – Brinkenfeldt IT!

Brinkenfeldt IT är ett företag som sysslar med konsulttjänster och bygger sajter så givetvis är det intressant att hamna högt upp i sökmotorerna och, well – SEO-Simon @Binero is here to help!

Läs mina förbättringsförslag för en redan smart sajt nedan! Detta är den andra Binerokunden av tre jag valt ut att analysera innan jul! Nästa publiceras senare idag!

Tidigare guider i min SEO-sejour här på Bineros domäner: 1) SEO från början, 2) Tekniska tips, 3) Gratisverktyg 1, 4) Gratisverktyg 2, 5) Skriva för Google, 6) Länkbete, 7) WordPress 1, 8 ) WordPress 2, 9) WordPress 3, 10) WordPress 4, 11) WordPress 5, 12) Äg ditt sökresultat


Teknisk SEO

Jag har gått igenom hela sajten tekniskt och det finns inga stora saker att  anmärka på. Rubriksättningen är bra, ingen konstigt skräpande kod, sitemap.xml finns. Det märks att du är en kunnig webbkonsult och att det mesta är väl kodat.

Fast givetvis det saker som kan förbättras när det gäller teknik på sajten och vissa saker som är en aningens konstiga.

En teknisk sak jag kan se är att det är lite konstig fördelning när det gäller indexering på kategorier och taggar.

  • Kategorier: noindex,follow
  • Taggar: index, follow

Det här blir lite konstigt och för att exemplifiera det så är det just nu följande:

  • Taggen IOS 4.2 = index,follow
  • Kategorin IOS 4 = noindex,follow

Jag rekommenderar snarare tvärtom i ditt fall – sätt kategorier som index och taggarna som noindex.

Tittar vi vidare på just kategorier och taggar så ser jag även att META-description i många lägen är lite… bristfällig. För vad sägs om följande META-description på samma sida:

<meta name=”description” content=”iOS 4″ />

Jag har två alternativ här för att få bra beskrivningar på kategori-sidorna:

  • Använd dig av category description i WordPress och skriv en beskrivning på varje kategori. Den här beskrivningen kan du även visa i vanlig textformat på den givna sidan:
  • Automatgenerera det i ditt SEO-plugin (oavsett om det är Yoast SEO, HeadSpace2 eller All in One SEO).

Innehåll & nyckelord

Sajten innehåller många blogginlägg och jag tycker du jobbat bra med innehållet! Men allting kan givetvis bli bättre.

Den första synpunkten är att det skulle vara härligt med lite mer innehåll. Exempelvis skulle jag om dela upp Portfoliot i flera olika sidor. Det andra som går att göra att nu försöker du få in både webbkonsult och webbdesigner på en sida.

Jag vet inte exakt hur din verksamhet ser ut men för mig vore det kanske trevligt med en sida om webbdesign och en sida om webbkonsulting. Du skriver även att WordPresskonsult är ett viktigt sökbegrepp att synas på. Min korta fråga blir då – var är sidan för detta?

Även om jag tar och söker på ”wordpress konsult” hittar jag inget blogginlägg eller sida som handlar om det.

Så se till att skriva fler fasta sidor med det du är duktig på och vill synas på. Bloggen kommer sedan vara ditt ”long tail”-nav för att få in trafik och sedan kommer de viktiga nyckelorden vara huvudet i form av sidor.

Titlar på sajten:

Här finns det mycket att förbättra. Jag gjorde ett snabbt stickprov på de titlar som är fasta sidor jag hittar direkt på sajten och kommenterar direkt:

  • Webbdesigner och Webbkonsult | Brinkenfeldt IT Consulting
    Helt ok titel.
  • Portfolio
    Vems portfolio? Titeln här är helt intetsägande eftersom företagsnamnet inte finns med och det är noll beskrivning
  • Webbdesigner och Webbkonsult
    Nästintill identisk titel som på startsidan. Här borde du ändra så att dessa båda sidor skiljer sig. Du måste helt enkelt bestämma dig: Vilken sida vill jag ska ranka högst på ordet webbkonsult resp- webbdesigner
  • IT-konsult
    Du har 65 tecken att jobba på och eftersom det här är ett vanligt förekommande begrepp så måste du justera detta så du kan få trafik på just detta.
  • Kontakt
    Vem ska jag kontakta? Skriv ut direkt vem det är som ska kontaktas så blir det mycket lättare
  • Kunder
    Vems kunder och vilka är dem? Du har en hel del bra kunder och gör vad jag kan se ett riktigt bra jobb – det här bör avspegla sig på titeln!
  • Om BIC
    Vad är BIC?  Just nu kan det vara Byggsektorns innovationscentrum, det kan vara Bank Identifier Code och det kan vara BIC – som bland annat säljer rakhyvlar. Här måste du smalna av annars förstår personer inte alls vad det är för sida.

Det här är samtliga fasta sidor på din sajt och de bör snickra ihop slagkraftiga titlar till.

Titelformatet på blogginlägg

Går vi vidare och tittar på titelformatet på blogginlägg så ser det bättre ut, men samtidigt har du krånglat till det lite för dig. Så här ser nämligen ett par titlar ut på din sajt:

  • ”Mina tankar om tidningar på iPad | Webbdesigner och Webbkonsult | Brinkenfeldt IT Consulting”
  • ”Hitta min iPhone – Why it’s a big deal | Webbdesigner och Webbkonsult | Brinkenfeldt IT Consulting”

Jag tror inte det är många som får för sig att söka på dina blogginläggs namn + webbdesigner eller webbkonsult.

Dessutom blir titlarna alldeles för långa när man söker på Google:

Det är mycket viktigare att här fokusera på själva blogginläggen. Ett förslag är att göra ett format på titlarna så de istället ser ut så här:

  • ”Hitta min iPhone – Why it’s a big deal | Brinkenfeldt IT”
  • ”Mina tankar om tidningar på en iPad | Brinkenfeldt IT”

Eller en lite smidigare variant i slutet av titelkombinationen. Det här följer med i hela strukturen så det här är en av de första sakerna du bör åtgärda.

Intern länkning på sajten

I det stora hela kring interna länkningen har jag inte så mycket att anmärka på. Det ser generellt sett ganska bra ut men som alltid finns det några saker du kan förbättra. Främst gäller det lite det jag påpekat tidigare om titlar – du måste bestämma dig vilken sida som ska ranka på vad.

I högerkolumnen (som är fast på alla sidor) länkar du till olika undersidor.: Ankartexten Webbkonsult länkar till sidan Webbdesigner medan Ankartexten Webbdesigner länkar dock till Portfolio:

Det finns inte  riktigt någon logik här och det här bör du tänk igenom hur du på bästa sätt internlänkar här.

Struktur och social delning

Det finns många sätt att förbättra strukturen på sajten och det går i det här fallet hand i hand med integration med sociala medier, i synnerhet på blogginläggen.

För när jag läser ett blogginlägg så såg jag först inte delningsmöjligheterna någonstans. Oftas brukar de ligga här någonstans.

Jag letade runt lite mer och till slut hittade jag det! Högst upp till höger ligger delningsmöjligheterna – 250px bort från själva blogginlägget. Väl där finns 2 (?) Twitter-knappar, en Facebook Like-knapp och en inaktiv Flattr.

Jag skulle rekommendera att flytta alla dessa knappar i närmre anknytning till blogginlägget så man lätt kan dela det. På platsen uppe till höger så rekommenderar jag att du tar och lägger in en puff om på vilka sociala plattformar man kan följa dig.

Tittar vi vidare på detta så ser jag även att du lagt in Google Friend Connect men inte någon Twitter- eller Facebook-box. Generellt sett rekommenderar jag både Facebook- och Twitter-box framför Googles box.

För viss är det trevligare att visa att du har 478 följare på Twitter än 18 vänner på Google Friend Connect?

Länkar till sajten

I den hårda konkurrensen för företag inom IT och kommunikation så är det lite bristfälligt med inlänkar. Som alla vet kommer inte enbart teknik och innehåll räcka här utan du måste ha mycket fler länkar.

Genom att göra en snabb koll på Open Site Explorer så ser det inte superljust ut. Open Site Explorer är inte perfekt och tar inte med samtliga länkar men är ändå en bra indikator.

Det intressanta här är 33 root domains som länkar – vilket är lågt om du vill hamna högt upp på riktigt.

Eftersom sajten till stor del även är en blogg går jag in och kollar på Twingly för att se hur många bloggar som länkat till dig – och här ser vi följande:

Här ser vi problemet men även en del i lösningen kring länkar – bloggen får inte tillräckligt med uppmärksamhet och länkar.

Här tror jag du behöver öka på takten med bloggande och börja länka till andra bloggar inom ditt ämne så andra får upp ögonen och länkar till dig.

Det finns en hel guldgruva med konsulter och andra intressanta personer som bloggar som det kan vara värt att fixa länkar från. Vill du ha kvalitetslänkar så kan jag tipsa om att gå in och kolla på Microsoft Sveriges bloggar och fundera på om inte någon av de bloggarna kan ge dig lite länkkärlek?

Bara genom att läsa de senaste blogginläggen ser jag att du bland annat skrivit tidningar och iPad. Det finns en hel uppsjö med mediapersonligheter som skrivit om det som säkerligen skulle vara intresserad av dina åsikter: Länka till dem!

Jag skulle rekommendera att testa en rad olika saker som exempelvis:

  • Tävlingar
  • Topplistor
  • Samarbeten med andra bloggar
  • Gästbloggande
  • mm.

Testa lite olika saker och utvärdera sedan vad som gett flest länkar så kan du jobba vidare på det spåret.

Sammanfattning

Du har lyckats väl på din sajt och många av de åtgärder som gör att du kan lyfta än mer handlar inte om teknik utan snarare om mer innehåll och länkar – vilket är en del av det dagliga SEO-arbetet.

Lycka till – jag är övertygad att du kommer rocka i sökresultaten än mer framöver!

Tweet

Binero Everywhere

              

Search

Populära inlägg

  • Lavin av GDPR-anmälningar – streamingjättar riskerar miljardböter posted on februari 5, 2019
  • Varning för kraftig våg av domänkapningar posted on januari 30, 2019
  • EU:s nya digitala upphovsrätt skjuts upp igen posted on januari 22, 2019
  • GDPR utmaning för Google – döms att betala dryga böter posted on januari 25, 2019
  • DNS Flag Day – det här innebär det posted on februari 1, 2019

Etiketter

.eu .SE .se domän Affiliate Apple bilder Binero Blogg Chrome Ddos Domännamn Drift e-handel E-post Facebook Framtiden Förbättring gdpr Google Internet Intervju it-säkerhet Joomla Kontoret Linux Marknadsföring Medarbetare Microsoft Plugin plugins Roligt SEO sociala media Sociala Medier Spam Support Säkerhet sökresultat Tips twitter Tävling Uppgradering Video Webbhotell Wordpress
Twitter
Твиты от @Binero
Facebook
Därför är dina data säkrast i molnet | Binero.Cloud

Lokal lagring kan ställa till det rejält …

3 likes, 0 kommentarer ⋅ 18 timmar sedan

Reco

Binero

Leverantörer & partners

Kontakt

Telefon: 0771-24 08 00
Fax: 08-514 80 140
E-mail: support@binero.se
Org. nummer: 556689-0397

Binero AB

Lindhagensgatan 126
112 51 Stockholm Sweden

Copyright © 2001-2016 Binero AB. Alla priser är inkl. moms om inget annat skrivs. Om cookies. ICANN Registrant Rights and Responsibilities.