• Webmail
  • Panel
  • Webmail
  • Panel
  • Hem
  • Webbhotell
  • Cloud
  • Hemsida
  • Domän
  • Om oss
  • Support

E-handel kräver hårt arbete och att våga misslyckas

No comments | Posted by Kristoffer Geiser | 13 juni, 2013 | E-handel, Tips

150x150-2Nätbutiken är äntligen färdigbyggd och du tycker att allting ser bra ut. Du lanserar, lutar dig tillbaka och väntar på att pengarna ska rulla in.

Tyvärr så verkar det finnas en hel del nystartade e-handlare som tror att det är så här e-handeln funkar. Verkligheten ser helt annorlunda ut. Vad många nystartade e-handlare inte inser är hur svårt och hårt arbete det faktiskt är att börja tjäna pengar på en e-handelsverksamhet. Att skapa och bygga en nätbutik är den (förhållandevis) enkla biten under en e-handelsresa.

Så jag tänkte belysa några aspekter inom e-handeln som jag inte tycker det pratas nog om.

 

Ensamma arbetshästar

Bakom de allra flesta nätbutiker idag står oftast en eller ett fåtal självlärda arbetshästar. Många gånger sker arbetet med nätbutiken under kvällar, helger och övrig fritid. Allt gör man själva, både vad gäller ekonomi, packetering, programmering, design, strategi och marknadsföring. Under dagtid sköts sedan det ordinarie arbetet så att det går att överleva.

Det är också dessa individer som tillslut kommer att lyckas, och det är viktigt att greppa att det kräver hårt arbete om man vill göra en seriös e-handelssatsning. I början finns det oftast inga pengar, och då är det bara att kavla upp ärmarna och göra så mycket man kan själv. Först när verksamheten börjar dra in pengar blir det aktuellt att fokusera på vad du är bäst på, och låta andra gör det de är bäst på.

Många av de idag stora nätbutikerna startade i liten skala i ett garage, i en studentlägenhet eller i källaren hemma hos föräldrarna. Om ni inte tror mig, kolla in Coolstuff som startade sin verksamhet i ett studentrum i Halmstad. Under 2012 omsatte de över 100 miljoner SEK.

 

mad_scientistVåga experimentera och misslyckas

Ska det vara grönt eller rött, ligga till höger eller vänster, kosta x eller y. Att våga experimentera och testa nya idér mot sina kunder skulle jag vilja påstå är en av de viktigare delarna för att utveckla en nätbutik. Samt att vara aktiv och hela tiden pusha för att det ska hända saker.

Att regelbundet köra med kampanjer är något jag tycker många missar. Jag får ofta intrycket att man tror att det är för dyrt att ha massa rabatter hela tiden. Men en kampanj behöver inte vara samma sak som att pressa priset så att marginalen blir nästintill noll.

Var lite kreativ, hitta andra lösningar, gärna med glimten i ögat. Kanske räcker det med att framhäva en produkt/event på startsidan på ett humoristiskt sätt?

De 50 första som köper en mankini kommer att få en personlig videohälsning från lagerjohan, endast iklädd en mankini.

Dock så finns det inga färdiga formler som säger att om du gör x så kommer du att öka konverteringen med y procent. Sätt din idé i verket, mät effekterna och kom fram till vad som funkar, eller vad som inte funkar för din målgrupp.

Ha i åtanke att bakom nästan alla framgångsrika företagare så finns det misslyckanden. Det må vara en klyscha, men det är också 100 procent sant: vi lär oss av våra misstag!

Dagens artikelförfattare, Kristoffer Geiser, har de senaste fyra åren på olika sätt arbetat med e-handel. Hans primära sysselsättning idag är att rapportera om och bevaka den nordiska e-handelsbranschen samt tekniskt utveckla medlemsorganisationen Ehandel.org.

 

Har du frågor, synpunkter eller kunskap du vill dela med dig av? Kommentera gärna nedan!

Tweet

Binero Everywhere

              

Search

Populära inlägg

  • Lavin av GDPR-anmälningar – streamingjättar riskerar miljardböter posted on februari 5, 2019
  • Varning för kraftig våg av domänkapningar posted on januari 30, 2019
  • EU:s nya digitala upphovsrätt skjuts upp igen posted on januari 22, 2019
  • GDPR utmaning för Google – döms att betala dryga böter posted on januari 25, 2019
  • DNS Flag Day – det här innebär det posted on februari 1, 2019

Etiketter

.eu .SE .se domän Affiliate Apple bilder Binero Blogg Chrome Ddos Domännamn Drift e-handel E-post Facebook Framtiden Förbättring gdpr Google Internet Intervju it-säkerhet Joomla Kontoret Linux Marknadsföring Medarbetare Microsoft Plugin plugins Roligt SEO sociala media Sociala Medier Spam Support Säkerhet sökresultat Tips twitter Tävling Uppgradering Video Webbhotell Wordpress
Twitter
Твиты от @Binero
Facebook
Därför är dina data säkrast i molnet | Binero.Cloud

Lokal lagring kan ställa till det rejält …

3 likes, 0 kommentarer ⋅ 18 timmar sedan

Reco

Binero

Leverantörer & partners

Kontakt

Telefon: 0771-24 08 00
Fax: 08-514 80 140
E-mail: support@binero.se
Org. nummer: 556689-0397

Binero AB

Lindhagensgatan 126
112 51 Stockholm Sweden

Copyright © 2001-2016 Binero AB. Alla priser är inkl. moms om inget annat skrivs. Om cookies. ICANN Registrant Rights and Responsibilities.